'הצופים' ואני – אהבה בת 39

ליאת ברשישת, ראשת השבטים המעורבים, מספרת על האהבה העמוקה שלה לתנועת הצופים ועל האמונה שלה בדרך החיים ביחד

שאנשים שואלים אותי איך יש לי זמן וכוח ללוות את השבטים המעורבים, אני נושמת עמוק, תוהה עם עצמי איך להסביר להם את הקשר העמוק שיש לי עם 'הצופים'.

אז אני מספרת שכשפנה אלי עודי בהט ראש עדת הצופים וביקש ממני להתגייס למשימה, הייתי ראש שבט יהודה (שבט הצופים המעורב בכפר אדומים) כמובן שמבחינתי להגיד 'לא' לא היה אופציה. בהתחלה רק סייעתי לוועדה שחשבה על אופי השבטים המעורבים ומשם הדרך לתפקיד של ראש השבטים המעורבים הייתה קצרה…

אהבה בת 39

האהבה הגדולה שלי ל'צופים' התחילה מהרגע שאני זוכרת את עצמי. גדלתי כשמסביבי כל המשפחה בצופים. אני זוכרת את עצמי, ילדה גאה בכיתה ד', הולכת עם חאקי לשבט משואות בירושלים. מאז בעצם לא נפרדתי מהצופים הדתיים. הייתי חניכה, מדריכה, רשגדית, מרכזת צעירה ומדריכת חמישיות.

לאחר הצבא חזרתי לרכז את שבט משואות והתחתנתי עם מרכז ההנהגה שלי… כן כן גם בחתונה שלנו הצופים כיכבו. ניגנו את "יש השואלים עלינו" והמרכזים שלנו הדליקו לנו כתובת אש – מזל טוב!

גם בחיי הבוגרים המשכתי ב'צופים'. ריכזתי את הצופים הדתיים בארץ ושנים רבות הייתי גם ראש שבט יהודה בכפר אדומים.

עם השנים, האהבה והחיבור העמוק לצופים התחברו לאמונה שלי בחיים משותפים. אני מאמינה שבמדינת ישראל עלינו לחיות ביחד ולא זה לצד זה. לכן בחרתי לנהל, זאת השנה התשיעית, בית ספר משלב ('קרוב' השייך לרשת מיתרים) שבו לומדים יחד ילדים דתיים וחילונים ומלמדים מורים מגוונים.

בבית הספר אנחנו מחנכים לזהויות נפרדות ובו בזמן לתרבות יהודית משותפת. כן, לעיתים זה מאתגר אבל אני לא רואה דרך אחרת לחנך ילדים.

בימים של פילוג ושיסוע חברתי, יותר ויותר א.נשים מבקשים חינוך משלב לילדים שלהם, אפשר לראות את זה בצמיחה העצומה של מסגרות לחינוך משלב פורמלי. במקביל לזה, קהילות מעורבות רבות רוצות 'משלב' גם בחינוך הבלתי פורמלי, בתנועת הנוער.

השבטים המעורבים

עדת הצופים – ארגון השבטים הדתיים והמעורבים היא תנועת נוער היחידה שיש בה דתיים, חילונים ומסורתיים ביחד ושנותנת מקום אמיתי לכל אחד מהצדדים.

בשבטים המעורבים בני נוער דתיים, חילונים ומסורתיים לוקחים חלק משמעותי בהובלת השבט. הם מובילים את הדיונים סביב קונפליקטים והם מקבלים את ההכרעות. זאת הדרך לחינוך לפלורליזם ולמעורבות, הנוער על כל גווניו מתמודד והנוער מחליט.

העולם היהודי גם בא לידי ביטוי בפעילות השבטים המעורבים. דרך לימוד משותף, תפילה, שיח, שבתות משותפות ועוד. שמנו לעצמנו למטרה, מצד אחד לחזק את הזהויות הנפרדות – דתית וחילונית ומצד שני לייצר תרבות יהודית משותפת חיה ומשמעותית.

שת"פ קהילות מיתרים – 'הצופים'

בשנתיים האחרונות בנינו שיתוף פעולה משמעותי וחשוב עם רשת מיתרים, שרואה בשבטים המעורבים של הצופים, את תנועת הנוער של רשת קהילות מיתרים.

רשת מיתרים מסייעת לנו בחיבורים, בהקמת שבטים חדשים, בליווי שבטים קיימים ובחשיבה חינוכית פדגוגית ואת התוצאות רואים בשטח. בשנים האחרונות קמו שבטים מעורבים בנס הרים, בשלפים, באליאב ובימים הללו מוקמים שבטים חדשים בתל אביב ובקיבוץ כרמים.

שיתוף הפעולה הזה מרגש מאד, כי הוא מייצר מצב שבו הקהילה שותפה בהובלת תנועת הנוער וזה מצידו משפיע ומושפע מהאווירה הקהילתית, יחד הם מייצרים תנועה של שיח פורה בקהילה.

לסיום אומר, שלמרות השעות הרבות שמתלוות לתפקיד, אני נהנית מהעיסוק במטרה כל כך חשובה ומשמעותית של הפצת החינוך המשלב והקמת שבטים מעורבים נוספים. אני זוכה ללוות אנשי חינוך ראויים ומתרגשת מהשליחות החשובה שטמונה בו.

כמובן שאני רק חלק אחד מצוות שלם שמוביל את השבטים המעורבים. יחד איתי בעשייה טל זמורה שמרכזת את השבטים המעורבים בפועל, יאיר טסלר מרכז העדה, אביגיל משה שמרכזת את התחום מטעם מיתרים וכמובן עודי בהט ראש העדה.

כלי נגישות