המנוע של סיירת הבידוד הקהילתית

יערית אלמליח כליפה מקהילת קשת שוהם, שותפה להקמה והמנוע של סיירת הבידוד הקהילתית ביישוב. בכל יום היא מנווטת משימות, מצוותת מתנדבים, מריצה משלוחים ומשמשת כמרכז לוגיסטי מטורף

זה התחיל בתחילת משבר הקורונה, כשההגבלות היו קלות ורק מי שחזר ממדינות מסוימות נכנס לבידוד. יערית וזיו שמע (חבר מועצה ביישוב) חשבו על זה שבטח יש לא מעט תושבים ביישוב שחוזרים מחו"ל ונאלצים לשהות בבידוד ומן הסתם יהיה להם קשה להסתדר עם סידורים יומיומיים כמו קניות, להוציא את הכלב וכדומה. הם חשבו ששווה לנסות לגייס תושבים שידאגו בהתנדבות לתושבים שנמצאים בבידוד בבתים. הם קראו ליוזמה סיירת הבידוד הקהילתית ויצאו לדרך.

בתור התחלה, הם ניסחו פוסט, פרסמו בפייסבוק ופתחו קבוצת ווטסאפ לכל מי שמוכן להתנדב. בתוך דקות הם קיבלו עשרות הודעות מאנשים שרוצים לקחת חלק ולעזור ותוך פחות מיממה כבר היו בקבוצה מעל מאתיים תושבים ותושבות שהתגייסו למאמץ הקהילתי. כל זה עוד לפני שהיו להם פניות של תושבים מבודדים שצריכים סיוע….

הם הבינו שמתנדבים יש בשפע ועכשיו צריך להגיע למבודדים ולספר להם על הסיירת. הם פנו שוב לפייסבוק, לקבוצות בווטסאפ וכו' ומהר מאוד הם הצליחו להגיע לכמה מבודדים והתחילו בעבודה.

תוך כמה ימים, העניין התפשט ביישוב והם הצליחו להגיע לרוב התושבים שנמצאים בבידוד. גם הקבוצה של המתנדבים התמלאה בתושבים מדהימים שרצו לעזור ואחרי שבוע וחצי הם פתחו קבוצה נוספת כי הראשונה לא הכילה את כל מי שרצה להצטרף.

הסיירת התחילה לעבוד. המבודדים ביקשו עזרה – החל מלזרוק את האשפה לפח כי הם לא יכולים לצאת מהבית, להביא להם את הבשר שהם הזמינו מהקצבייה, לעשות עבורם קניות ועד ללהוציא את הכלב לטיול, והמתנדבים התנדבו לסייע.

עם התפתחות המשבר, בשיתוף עם הרשות המקומית, הסיירת החלה לסייע גם לחולי קורונה, לקשישים ותושבים שנמצאים בסיכון ולא יכולים לצאת מהבית. במהלך המשבר, התפרסמו כתבות בכלי תקשורת שונים על סיירת הבידוד הקהילתית בשוהם, ובעקבות זה היוזמה התפשטה לכל הארץ. הסיירת הפכה למודל לחיקוי לערים אחרות.

מעבר לחיבוק החם של הסיירת למבודדים, היא מחזקת את הסולידריות והלכידות של התושבים. כיום שותפים למיזם מעל 300 אנשים תושבי היישוב שנרתמים בכל יום לעשרות משימות מגוונות, יערית היא המנוע שעומד בלב כל העשייה הזאת, היא מנווטת את המשימות, מצוותת את המתנדבים המתאימים למשימות הנכונות, מריצה שליחויות ובעצמה משמשת כמרכז לוגיסטיקה וניהול מטורף.

כלי נגישות