יישוב מאוד רב

טקסט ממופע פואטרי סלאם שהוצג בערב קהילתי

אתה גר ביישוב מעורב, בוודאי! אתה לא חרדי, אפילו לא חרדלי, לא, אתה כלל ישראלי
אתה חדור אמונה שכולנו עם אחד ושהגאולה לא תבוא אם כל מגזר יחיה לבד.

אתה גר ביישוב מעורב ואת השכן מזמין לקידוש בשבת, ומקשה: אז דוגרי, למה עזבת ת'דת?
מה אתה לא מתחרט לפעמים? בטוח ת'ה מתגעגע! ממש כמו בסיפור על ר' לייזר בן דורדיא,
ואם כבר עסקינן בתלמוד ומדרשים, אולי תתפוס ת'ו לחברותא בדף יוימי כולל תוספות ומפרשים
במסכת כתובות תרבו להתפלפל ולהתווכח כמו שמאי וההוא מה שמו נו, זה שאת כולם מקבל.

אתה גר ביישוב מעורב ורוצה שהילד ילמד בממ"ד אבל לא כמו של כולם, אלא כזה "מיוחד"
בית ספר ייחודי כזה שאליו מגיעים, בוגרי הגנים שהם איך לומר… דתיים?!
אז נכון, הצוות רובו חרדי וזה בא לידי ביטוי גם בחומר הלימודי
אם לא הלבשת לילד טלית קטן אין שום סיכוי שהוא יהיה חזן
אוף מה זה משנה מהגן לא זוכרים שום דבר, העיקר שבקדם המצב משופר.

אתה גר ביישוב מעורב, עם בית ספר מדהים שבו דתיים וגם חילונים יושבים ולומדים אותם תכנים.
שאת הבוקר בתפילה חייבים לפתוח ושמאכלים לא כשרים חלילה, מטמאים את המוח.
על העולם שנברא בשישה ימים בלבד ושההומו ספייאנס מהעפר פשוט יום אחד נולד.
ואם הדלקת בשבת את האור במקרר תקריב קורבן עולה ואם במזיד אז שריפה או סקילה.

אתה גר ביישוב מעורב אבל חלילה לא תתפשר, וכשהילד יוזמן לחילוני שבכיתה, תוודא שהכל כשר.
זה שכל יהודי ויהודייה הם אח ואחות, לא אומר שאתה צריך להיות דתי, פחות!
הרי חיים משותפים אפשריים רק, אם כל אחד שומר על כללי המשחק,
אם כל אחד על הזהות שלו מגן ולא נותן חלילה לשני להשפיע עליו, לשנות, למתן

אתה גר ביישוב מעורב ומאמין בהכלה, של המסורתי, הדתל"ש וזה שהתרוקנה לו העגלה
אבל כל זה יפה ונעים, כל עוד החילוני לא עושה שינויים,
שהוא לא חלילה ינסה לבלוט ויפריע לך להמשיך ולשלוט
החילוני צריך להבין שהוא משלם מחיר, אז מי ישמע את התורה של דרווין הילד לא יכיר
אז סבא שלו ברח מהנאצים שימשיך לספר, מה לעשות בפועל הוא נראה כמו גר

אתה גר ביישוב מעורב ולא מבין על מה כל הסיפור, הרי לא אתה קבעת מה מותר ומה אסור
לא אתה החלטת שלהט"ב זה תועבה מהסוג החמור ושבגלל זה א"א להקצות לכך מבני ציבור, ברור.
נכון שהשכן החילוני הוא חבר כמו אח, אבל אתה הרי לא תטעם את היין אם הוא זה שפתח,
אסור לך לשתות, אין לך ברירה, כי מי אמר שהוא לא הקדיש אותו לעבודה זרה?!
אתה מצווה ועושה ידיך אסורות אתה נשבע, אז מי פה בדיוק התינוק שנשבה?

אתה גר ביישוב מעורב ויודע זאת, שחיים משותפים בונים על ידי… ועדות
יושבים בחדר חוגים כמה נציגים מכל שכונה יחד עם חילוני עלה תאנה,
דנים, מציעים, מצביעים, מלבנים, מחדדים, קפה שותים
וכמו בבית הכנסת בתפילה בישיבה הבאה מתחילים שוב מהתחלה
אותו טקסט אותו לחן אפילו הקולות ההבדל היחידי הוא בסוג העוגיות

אתה גר ביישוב מעורב ורב תרבותי עם ערבי הרצאות על זוגיות ופסיכולוגיה, בניחוח דתי
עם אירועים חברתיים שרובם נפרדים כדי שרק ביום העצמאות יריבו על שירת נשים
יישוב שמתקצב ומממן משתה נשים נפרד, אך למה שיתן שקל לחילונים שחוגגים ליד
הרי פורים זה החג של היהודים ולכן צריך לאפשר לכוווולם להשתתף בריקודים
אז שייוותרו החילונים על שירים ישראליים כי הרוב רוצה רק שירים חסידיים
שחס וחלילה שירי חול לא יפגעו פה בשמחה והכי חשוב אצל קופינסקי יש עכשיו מנחה.

אתה גר ביישוב מעורב ודוגל בסובלנות ועל רגשותיו של האחר, אתה תגן בקנאות
ואם הזולת רוצה לאסור את השתתפותי, בהופעה בחוג התעמלות של בתי, בגלל איזה שקר דתי
אתה ממני הרי תצפה, שאותו אכבד ולא אפצה פה,
שארכין את הראש ואת רצוני אבטל, זה הרי עניין של צניעות אי אפשר להתבלבל

למעשה חיים משותפים אם אני אותך מבין זה ממש כמו שני סטודנטים שגרים בפלורנטין
את השכירות והארנונה ביחד משלמים אבל מתנהלים בחדרים שונים ונפרדים
והם גרים ביחד לא בגלל עיקרון גדול אלא פשוט בלית ברירה כי ככה יותר זול

אולי כדי שאוכל לחיות לצדך ואתה לצדי מה שחסר זה קצת אמון הדדי,
קצת כבוד, הקשבה, סובלנות, רגישות, ודיבור
ולשלם כולם יחד אגרת מבני ציבור….

ליאור דורות, בן 38 אב לדביר, נטע והראל ונשוי לשירה. דתל"ש, גר בנוקדים 3 שנים ודוגל בחיים משותפים בסגנון חייה ותן לא רק לחיות אלא גם להתפתח ולהרגיש חלק. רפתן בעבר, עו"ד בהווה ומדריך שחייה בעתיד.

כלי נגישות