הקפות ביער?

דוד דביר גולדברג ממיתרים טבעון על ימי החגים בקהילה

לפני ארבע שנים עזבנו את תקוע ועברנו לטבעון, בעיקר כדי להצטרף לקהילת בית הספר המשלב 'מיתרים'. טבעון היא מועצה מקומית, או אם תרצו- עיירה. יפה וירוקה ומנומנמת בדרך כלל, ובה קהילה דתית לא גדולה. התייחסות ל'קהילת מיתרים' כנגזרת של בית הספר- היא עניין מורכב. מלבד ילדי טבעון- דתיים, חילונים ו'על הרצף', תלמידים רבים מגיעים מקיבוצים, מושבים ויישובים קהילתיים בסביבה בהם מתקיימים חיי קהילה עשירים. כך שבדרך כלל הצורך במענה קהילתי למשפחות- בימי שגרה, במעגל השנה וגם בחופשות- מורגש יותר דווקא אצל המשפחות מטבעון.

בשנים הקודמות קיימנו כאן כמה אירועים במהלך כל שנת לימודים- ערב פתיחת שנה וסליחות באלול, אירועי טו בשבט ושבועות עם הורי וילדי בית הספר והתכנסות לאיכה ומעגלי שיח בליל ט' באב. אירועים שהופקו בשיתוף צוות בית הספר והובלו על ידי ועדי ההורים הכיתתיים וחברי ועדת יהדות וועדת קהילה.

בשנתיים האחרונות, לא מעט בגלל הקורנה שמנעה כינוסים עם הורים בבית הספר וגם הגבילה מאוד את פעילות בתי הכנסת, נוצר פה מעגל קטן ותוסס של משפחות, בעיקר על הרצף הדתי, אך לא רק, שמקיימות קבלת שבת משפחתית על הדשא פעם בשבועיים-שלושה, ומפגשים שונים סביב החגים: קריאת מגילה משפחתית בגן הציבורי, סעודת פורים משותפת, ערבי שירה ו'תיקון ליל שבועות' תחת כיפת השמים.

מה שהתחלנו כמפגשים מצומצמים של משפחות אחדות שחיפשו קצת שינוי ואוורור למבוגרים ולילדים מהתפילה בבית הכנסת הפך לקבוצת ווטסאפ די תוססת ('קוסקוס טבעון', שם זמני..) עם עשרות חברים, הרבה מהם הורים בבית הספר. אנחנו מנסים לנסח ולדייק את מקומה של הקהילה הזו וללמוד איך לבטא את החיבורים לקהילות הרבות שבהן אנו חברים במקביל- קהילת מיתרים, הקהילה הדתית וקהילת טבעון בכלל. בשנה שעברה קיימנו ערב ניגונים וסליחות סביב המדורה, ובראש השנה נפגשנו- כעשר משפחות – לתקיעות שופר ותפילת מוסף ביער.

והשנה?

בשבת 'כי תבוא' התארחו כאן הרב רז הרטמן ומשפחתו, והרב רז הוביל בדרכו המיוחדת את קבלת השבת, לימוד משותף וגם את הסליחות הראשונות (לפי מנהג קהילות אשכנז) את האירוע הזה הפיק דידי רייכנר, נציגנו הבלתי נלאה ב'חלון לרוח' תכנית המנהיגות הקהילתית של מיתרים, והשתתפו בחלקיו השונים חברים מכל המעגלים- הקהילה הדתית, הורי מיתרים וגם 'קוסקוס טבעון'. ב'אסיפת חברים' על הדשא שקיימנו השבוע, ניסינו לדייק את הצרכים והרצונות שלנו. הההחלטות שהתקבלו בינתיים-

לטווח הקרוב- חברי 'קוסקוס טבעון' מתכוונים להיפגש גם באחד מימי ראש השנה לתפילה, תקיעות וסעודה משותפת. וביום כיפור- להתפלל יחד עם קהילת מיתרים בחצר בית הספר. ובשמחת תורה, מי יודע, אולי הקפות ביער?

לטווח הרחוק, אנחנו מקווים לבנות גם ממד מסוים של קביעות וסדר בפעילות של 'קוסקוס טבעון', וגם לנסות לדייק את הקשר ומרחבי השותפות שלנו עם קהילת המשפחות של בית הספר מיתרים.

דוד דביר גולדברג, נשוי לרחל ואב ל4, הורה ב'מיתרים טבעון', מחנך ומעביר השתלמויות לצוותי חינוך בנושא למידה פעילה.

כלי נגישות