כיצד צריכה להיראות הציונות בימינו? מהן אבני הדרך שאנו מאמינים שצריכות להנחות אותנו בבואנו לעשות ציונות, לדבר ציונות ולחנך לציונות?
לפניכם שש אבני הדרך שאנו במיתרים מאמינים שנכון שנעמיד בלב העשייה הקהילתית, החברתית והחינוכית שלנו בכל הנוגע לציונות:

ההרצאה המלאה מיום העיון השנתי של מיתרים:

אבני דרך בציונות 2025 מאת אליסף תל-אור.

מיזמי העשייה שלנו

אחד מהעקרונות של הציונות היא היותה תנועה שמאמינה באחריות אישית ויוזמה. לאור זאת, ביום העיון השנתי של מיתרים שעסק בציונות 2025 התכנסנו נשים ואנשים ממרחבי החיים המשותפים בישראל: קהילות מעורבות, בתי ספר משלבים, במטרה להצמיח יוזמות חדשות שיפיצו את הבשורה המיתרימית בחלקים חדשים של החברה הישראלית. הנה הן לפניכם:

לחצו על היוזמה וקראו עוד

תוכניות הלימוד שלנו

תכנית ע' לציון שלפניכם היא ניסיון חינוכי פורץ דרך המבקש לחנך לציונות בימינו תוך שימת דגש על העקרונות הפדגוגיים שהוצגו בהרצאה 'ציונות 2025 – אבני דרך'. התכנית עוסקת בארבעה צירים גדולים של הציונות: יישוב הארץ, עבודת אדמה, קיבוץ גלויות ועצמאות מדינית.

התוכנית חושפת את התלמידים והתלמידות למגוון דמויות, אירועים וסיפורים המתלכדים כולם לעשייה המבורכת של הציונות – אז והיום ובכך מעבירה את המסר שהציונות היא תנועה של עם, שיש בה מקום לכל המגוון העשיר והרחב של החברה, על הזהויות והעדות השונות המרכיבות אותה.

התוכנית מביאה בפני התלמידים והתלמידות מגוון דעות ומחלוקות שונות שמלוות את הציונות מראשית הדרך ועד ימינו, ולאור זאת לחנך אותם לכך שהציונות היא תנועה רחבת ידיים, שתמיד היה בה צורך בקיום דיאלוג ושיח בין הדעות השונות.

התוכנית מתארת את הציונות כברית גורל וברית ייעוד המלוכדות זו בזו, כמסר לתלמידות ולתלמידים שהנוכחות שלנו כאן לא נובעת רק מברית גורל – חשובה ככל שתהיה, אלא בחיפוש אחר ברית ייעוד, הגשמה של חלומות גדולים ובנייה של חברת מופת.

התוכנית עוסקת בפניה הרבות והשונות של הציונות ובכך מאפשרת לתלמידים ולתלמידות למצוא את הנקודה שאליה הם מתחברים יותר באופן אישי, כאומרת שכולנו חלק מהסיפור הגדול, אבל לכל אחד ואחת מאתנו יש את הנקודה הייחודית לו. כמו כן התוכנית מזמינה את התלמידים והתלמידות להמשיך ולחקור את הדברים ובכך לבטא את הקול הייחודי שלהם בתוך הסיפור הגדול.

התוכנית מהווה השראה לתלמידות ולתלמידים בכל הנוגע ליוזמה ולאחריות האישית שלקחו על עצמם יחידים לאורך הדרך, בתקווה שגם הם ירצו להיכנס תחת עול מצוות הציונות ככל שיתבגרו ויגדלו.

מעל הכול, התוכנית מבקשת לעורר בליבם של התלמידים והתלמידות שייכות ואף גאווה על היותם חלק מהסיפור הציוני, ובצד זאת לחנך אותם שדווקא מתוך אותה אהבת מולדת ותחושת גאווה, יש מקום גם להתבונן בעין ביקורתית.

תכנית מיתרים לארכה ולרוחבה היא תכנית מפגשי בוקר, המלווה את יומן מיתרים. התכנית "מטיילת" לאורכה ולרוחבה של הארץ, מצפת בצפון ועד אילת בדרום ומביאה בפני הילדים שלושה עשר אתרים וסיפורים ממחוזות שונים בארץ – הילדים יכירו סיפורים מגוונים מתולדות עם ישראל בארצו ומולדתו: הישוב הישן לצד סיפורי העליות והקמת המושבה בכנרת ובזכרון יעקב. סיפור התהוותו של מנהג הנטיעות בטו בשבט, לצד סיפורה של הסרטבה ותפקידה בימי בית שני. סיפורה של שילה, בירת ישראל בימי השופטים, ולצידה, תל אביב העיר העברית הראשונה. בכל אתר ואתר יכירו הילדים את הסיפור ההיסטורי של המקום, את הטבע – החי והצומח של א"י היחודי לאיזור זה, וכן את סיפורם של האנשים שישבו, פעלו ועשו למען הארץ, העם, התעשייה הישראלית והתרבות העברית.

בתוכנית שלוש עשרה יחידות וכל אחת מהן בנויה מששה מפגשים – האחד מוקדש לשיר ישראלי, השני לסיפור, והבאים אחריו מציעים יצירה, אמנות, פעילות תנועה, משחק ותצפית חוץ על העושר הרב של הסיפור הישראלי האנושי, לצד הטבע של הארץ.

תכנית ארץ ציון וירושלים מביאה בפני התלמידים את מושגי היסוד בציונות – דרך היכרות מעמיקה עם סמלי המדינה, מפת ארץ ישראל, סיפורי ראשית ההתיישבות, סיפורי עלייה והגשמה. בנוסף, יחשפו הילדות והילדים אל הפרקים הקודמים לסיפור הציוני – הקשר של עם ישראל אל ארצו, ירושלים של ימים עברו, והכיסופים לציון בימים שבין הגלות להקמת המדינה.

התוכנית מזמינה את הילדים ליצור את מחברת ישראל שלהם – בכל שיעור הילדים יוסיפו דף למחברת בנושא אחד בו ינכיחו את הלמידה בנושא הנבחר. כדוגמת היכרות עם סיפור היווצרותו של סמל המדינה ויצירת סמל מענפי זית טריים ומנורה שיציירו בכוחות עצמם. הילדים יאזינו לשירי כיסופים לציון ישמעו את סיפור עליית משפחתם ארצה ויצרו קישוט "מזרח" בעצמם וכן הלאה.

תכנית מנהיגים ומנהיגות מציעה דפי לימוד בחברותא העוסקים במנהיגות - תכונותיו של מנהיג, מאפייניו ותפקידו וכן במנהיגים ומנהיגות מימי חז"ל ועד ימי ראשית הציונות.

בתכנית יפגשו הילדים את רבן יוחנן בן זכאי לצד רבי עקיבא, את גאולה כהן לצד מנחם בגין ובן גוריון, את הברון רוטשילד וז'קלין כהנוב – פסיפס של דמויות שפעלו ועשו לא לטובת עצמם, כי אם לטובת הכלל והשפיעו על העולם, על העם ועל המדינה. לסיכום, נתבונן בדמות המנהיג כפי שהיא נתפסת ומיוצגת בחברה היום והילדים יצרו את דמות המנהיג בעיניהם.
התכנית מתאימה לכיתות ה-ו כחלק מעיסוק בבגרות ואחריות חברתית.