כיצד צריכה להיראות הציונות בימינו? מהן אבני הדרך שאנו מאמינים שצריכות להנחות אותנו בבואנו לעשות ציונות, לדבר ציונות ולחנך לציונות?
לפניכם שש אבני הדרך שאנו במיתרים מאמינים שנכון שנעמיד בלב העשייה הקהילתית, החברתית והחינוכית שלנו בכל הנוגע לציונות:
ההרצאה המלאה מיום העיון השנתי של מיתרים:
אבני דרך בציונות 2025 מאת אליסף תל-אור.
מיזמי העשייה שלנו
אחד מהעקרונות של הציונות היא היותה תנועה שמאמינה באחריות אישית ויוזמה. לאור זאת, ביום העיון השנתי של מיתרים שעסק בציונות 2025 התכנסנו נשים ואנשים ממרחבי החיים המשותפים בישראל: קהילות מעורבות, בתי ספר משלבים, במטרה להצמיח יוזמות חדשות שיפיצו את הבשורה המיתרימית בחלקים חדשים של החברה הישראלית. הנה הן לפניכם:
לחצו על היוזמה וקראו עוד
חיים משותפים – בארץ ובתפוצות
הבשורה של החיים המשותפים של יהודים ממגוון זהויות מתקיימת במקביל בקהילות מעורבות בארץ ובקהילות יהודיות בחוץ לארץ. אבל כמעט ואין קשר בין הקהילות האלו. מטרת היוזמה היא יצירת חיבורים בין קהילות מעורבות בארץ וקהילות משותפות ליהודים ממגוון זהויות בחוץ לארץ, בכדי לקדם שיח משותף ולמידה הדדית בין הקהילות השונות. הקהילות השונות ילמדו אלו מאלו את החוזקות שיש בהן, וביחד – יהדקו את הקשרים שבין יהדות התפוצות ליהודי ישראל.
בכדי להוציא מהכוח אל הפועל את היוזמה אנו מבקשות ליצור שיתוף פעולה משמעותי עם הסוכנות היהודית ולהיעזר בה לאורך הדרך.
ביוזמת: לורי ליס וקרין אזולאי
הלכה לחיים משותפים
רשת מיתרים עוסקת בחינוך ובקהילות משלבות, ומקדמת את הרעיון שייהודים-ישראלים יחיו חיים קהילתיים ויתחנכו יחד במסגרות החינוך. במרקם החיים של החיים המשותפים נמצאת לא אחת ההלכה כגורם מפריד ומעקב. האמונה של רבים – שומרי מסורת ושאינם שומרי מסורת – שההלכה היא חד חד ערכית, ולכן אי אפשר לזוז ממנה ימין ושמאל בכדי ליצור הלכה שתהיה מותאמת לקהילת החיים המשותפת.
היוזמה הלכה לחיים משותפים מבקשת לקדם במרחבי החיים המשותפים תפיסה אחרת של הלכה ומסורת, לפיה ההלכה היא רבת פנים ובעל גמישות המאפשרת לה להתרחב ולהתעצב באופן שיתאים למרחבי החיים המשותפים. בכדי לעשות זאת יש ללמוד ולהכיר את מקורות ההלכה מזה ולתרגם את ה'אגדה היהודית-ישראלית' מהרוח אל המעשה. בכך תהפוך ההלכה לגורם מפרה ומעשיר בחיי הקהילה המעורבת ובית הספר המשלב.
לשם כך, אנו מבקשים ליצור חבורה מגוונת של נשים ואנשים, בעלי זהויות שונות, שיעסקו יחד בהלכה ישראלית שיסודותיה בהלכה המסורתית, ובו בזמן היא מדברת גם את שפת ההלכה המתחדשת מבית מדרשם של ביאליק וממשיכי דרכו, ויציעו מגוון פתרונות הלכתיים למורכבות החיים המשותפים ולאתגרי ההלכה הקיימים בהם.
מתוך הלימוד והשיח המשותפת ניצור תוכן איכותי ונגיש לכל שיאפשר לכולם להרחיב את הדעת ואת הלב, בכדי להצמיח קהילת חיים שבה ההלכה היא גורם מעורר ומפרה ולא חלילה מפריד ומבדיל.
יוזמים: גבי ברזילי ושמוליק בן דוד
גרעיני התישבות מעורבים:
במתקפת השבעה באוקטובר הבנו, פעם נוספת, את החשיבות הגדולה של ההתיישבות בארץ. בימים אלו עולים לקרקע ישובים חדשים בחבל ערד, ובעוד שנתיים יעלו לקרקע ישובים נוספים על כביש 25 בסמוך לדימונה. בנוסף יש צורך בגרעיני התיישבות לחיזוק הישובים הקיימים בצפון ובנגב במערבי.
אני מציע להתחיל מהלך של הקמה וליווי של גרעיני התישבות שיהיו מיועדים למשפחות צעירות חילוניות, מסורתיות ודתיות שמעונינים לגור בצווותא.
היוזמה תהיה בשותפות עם תנועת אור ועם תנועת המכינות המעורבות.
שלב הראשון: הפצה בקבוצה רחבה של מסרון שמציע למשפחות צעירות להצטרף
שלב שני: כנס פיזי של כל המשפחות שהתעניינו
שלב שלישי: ליווי של 2-3 גרעיני התישבות שיצאו מתוך הכנס.
אשמח לעזרה הן בהפצת הבשורה והן בשלב הליווי של הגרעינים העתידיים
ביוזמת: יאיר טיקטין
בשורת הקהילות המשלבות:
כיום יש הרבה מאד קהילות משלבות, בתי ספר משלבים, שבטים מעורבים וקהילות משלבות.
רובן של המסגרות הוקמו כבר לפני תקופה וחלקן קצת שכחו מה הבשורה שלהן לחברה הישראלית.
מטרת היוזמה היא מחד לעורר אותם לחשיבה מחודשת על מה השליחות שלהן ומה הן יכולות לתרום לחברה ומאידך להעלות למודעות את הבשורות של הקהילות המשלבות לכלל החברה.
היוזמה תתחיל בתהליך חשיבה ובירור שיעברו כלל הקהילות המשלבות שבסופו כל אחת מהקהילות תנסח פסקה על מה הייחודיות שלה ועל תרומתה לחברה הישראלית (בתהליך הזה יכול להיות שיתעוררו שאלות חדשות שיאלצו את המסגרת לחשוב ולהתעדכן) בסוף התהליך נמצא דרך לפרסם את הבשורות השונות ולהפיץ אותן.
ביוזמת: ליאת בר שישת
הקמת שבטי צופים מעורבים חדשים
בתנועת הצופים, כחלק מ"עדת הצופים" פועלים כיום 7 שבטים מעורבים, 6 מהם בישובים קהילתיים ושבט עירוני אחד בת"א.
ביוזמה זו נפעל להרחבת היקף הפעילות של השבטים המעורבים מתוך אמונה בכוחו של המפגש המתקיים בתנועת הנוער בפעילות השוטפת ובאירועי שיא.
תנועת נוער מעורבת מאפשרת המשכיות של החיבור שנעשה בבתי הספר ובקהילה ומייצרת סביבה טבעית נוספת של חיים משותפים (גם לאלו שאינם לומדים במסגרות מעורבות). הקמה של שבטים מעורבים במרחבים נוספים (או פתיחה של מסלולים מעורבים בשבטים קיימים), תרחיב את המעגלים ואת החיבורים והאדוות שנוצרים בעקבות פעילות כזו.
אנו קוראות לאנשים ונשים להצטרף אלינו ולקחת חלק בהקמה והובלה של שבט מעורב בקהילה ובמרחב שלהם/ן.
ביוזמת: חוה רובין, הלל וירצבורגר ומישב רצאבי.
תוכניות הלימוד שלנו
תכנית ע' לציון שלפניכם היא ניסיון חינוכי פורץ דרך המבקש לחנך לציונות בימינו תוך שימת דגש על העקרונות הפדגוגיים שהוצגו בהרצאה 'ציונות 2025 – אבני דרך'. התכנית עוסקת בארבעה צירים גדולים של הציונות: יישוב הארץ, עבודת אדמה, קיבוץ גלויות ועצמאות מדינית.

התוכנית חושפת את התלמידים והתלמידות למגוון דמויות, אירועים וסיפורים המתלכדים כולם לעשייה המבורכת של הציונות – אז והיום ובכך מעבירה את המסר שהציונות היא תנועה של עם, שיש בה מקום לכל המגוון העשיר והרחב של החברה, על הזהויות והעדות השונות המרכיבות אותה.

התוכנית מביאה בפני התלמידים והתלמידות מגוון דעות ומחלוקות שונות שמלוות את הציונות מראשית הדרך ועד ימינו, ולאור זאת לחנך אותם לכך שהציונות היא תנועה רחבת ידיים, שתמיד היה בה צורך בקיום דיאלוג ושיח בין הדעות השונות.

התוכנית מתארת את הציונות כברית גורל וברית ייעוד המלוכדות זו בזו, כמסר לתלמידות ולתלמידים שהנוכחות שלנו כאן לא נובעת רק מברית גורל – חשובה ככל שתהיה, אלא בחיפוש אחר ברית ייעוד, הגשמה של חלומות גדולים ובנייה של חברת מופת.
התוכנית עוסקת בפניה הרבות והשונות של הציונות ובכך מאפשרת לתלמידים ולתלמידות למצוא את הנקודה שאליה הם מתחברים יותר באופן אישי, כאומרת שכולנו חלק מהסיפור הגדול, אבל לכל אחד ואחת מאתנו יש את הנקודה הייחודית לו. כמו כן התוכנית מזמינה את התלמידים והתלמידות להמשיך ולחקור את הדברים ובכך לבטא את הקול הייחודי שלהם בתוך הסיפור הגדול.
התוכנית מהווה השראה לתלמידות ולתלמידים בכל הנוגע ליוזמה ולאחריות האישית שלקחו על עצמם יחידים לאורך הדרך, בתקווה שגם הם ירצו להיכנס תחת עול מצוות הציונות ככל שיתבגרו ויגדלו.
מעל הכול, התוכנית מבקשת לעורר בליבם של התלמידים והתלמידות שייכות ואף גאווה על היותם חלק מהסיפור הציוני, ובצד זאת לחנך אותם שדווקא מתוך אותה אהבת מולדת ותחושת גאווה, יש מקום גם להתבונן בעין ביקורתית.
תכנית מיתרים לארכה ולרוחבה היא תכנית מפגשי בוקר, המלווה את יומן מיתרים. התכנית "מטיילת" לאורכה ולרוחבה של הארץ, מצפת בצפון ועד אילת בדרום ומביאה בפני הילדים שלושה עשר אתרים וסיפורים ממחוזות שונים בארץ – הילדים יכירו סיפורים מגוונים מתולדות עם ישראל בארצו ומולדתו: הישוב הישן לצד סיפורי העליות והקמת המושבה בכנרת ובזכרון יעקב. סיפור התהוותו של מנהג הנטיעות בטו בשבט, לצד סיפורה של הסרטבה ותפקידה בימי בית שני. סיפורה של שילה, בירת ישראל בימי השופטים, ולצידה, תל אביב העיר העברית הראשונה. בכל אתר ואתר יכירו הילדים את הסיפור ההיסטורי של המקום, את הטבע – החי והצומח של א"י היחודי לאיזור זה, וכן את סיפורם של האנשים שישבו, פעלו ועשו למען הארץ, העם, התעשייה הישראלית והתרבות העברית.
בתוכנית שלוש עשרה יחידות וכל אחת מהן בנויה מששה מפגשים – האחד מוקדש לשיר ישראלי, השני לסיפור, והבאים אחריו מציעים יצירה, אמנות, פעילות תנועה, משחק ותצפית חוץ על העושר הרב של הסיפור הישראלי האנושי, לצד הטבע של הארץ.
תכנית ארץ ציון וירושלים מביאה בפני התלמידים את מושגי היסוד בציונות – דרך היכרות מעמיקה עם סמלי המדינה, מפת ארץ ישראל, סיפורי ראשית ההתיישבות, סיפורי עלייה והגשמה. בנוסף, יחשפו הילדות והילדים אל הפרקים הקודמים לסיפור הציוני – הקשר של עם ישראל אל ארצו, ירושלים של ימים עברו, והכיסופים לציון בימים שבין הגלות להקמת המדינה.
התוכנית מזמינה את הילדים ליצור את מחברת ישראל שלהם – בכל שיעור הילדים יוסיפו דף למחברת בנושא אחד בו ינכיחו את הלמידה בנושא הנבחר. כדוגמת היכרות עם סיפור היווצרותו של סמל המדינה ויצירת סמל מענפי זית טריים ומנורה שיציירו בכוחות עצמם. הילדים יאזינו לשירי כיסופים לציון ישמעו את סיפור עליית משפחתם ארצה ויצרו קישוט "מזרח" בעצמם וכן הלאה.
תכנית מנהיגים ומנהיגות מציעה דפי לימוד בחברותא העוסקים במנהיגות - תכונותיו של מנהיג, מאפייניו ותפקידו וכן במנהיגים ומנהיגות מימי חז"ל ועד ימי ראשית הציונות.
בתכנית יפגשו הילדים את רבן יוחנן בן זכאי לצד רבי עקיבא, את גאולה כהן לצד מנחם בגין ובן גוריון, את הברון רוטשילד וז'קלין כהנוב – פסיפס של דמויות שפעלו ועשו לא לטובת עצמם, כי אם לטובת הכלל והשפיעו על העולם, על העם ועל המדינה. לסיכום, נתבונן בדמות המנהיג כפי שהיא נתפסת ומיוצגת בחברה היום והילדים יצרו את דמות המנהיג בעיניהם.
התכנית מתאימה לכיתות ה-ו כחלק מעיסוק בבגרות ואחריות חברתית.