טקסטים להשראה

האומץ להתחיל / דוד הרטמן

מדוע חג החנוכה נחוג שמונה ימים, ולא שבעה? לכל הדעות הספיק השמן בפך ליום אחד, ולכן רק שבעה משמונת ימי ההדלקה הינם ניסיים. לדעתי, הנס שביום הראשון הוא נכונותה של הקהילה להדליק את המנורה בפך אחד קטן של שמן ללא ידיעה בטוחה שמאמציהם יספיקו להשלים את חנוכת המקדש. ה"נס" של ההישרדות הרוחנית של היהדות לאורך היסטוריה של נדודים וצרות הוא הכח של העם לחיות ללא הבטחה של הצלחה, ולהתמקד בהתחלת תהליכים בלי ידיעה כיצד יסתיימו. לעיתים קרובות, חוסר ביטחון בהצלחה משתק את היוזמה לפעולה. נרות החנוכה מעודדים אותנו לבטוח בהתחלות אנושיות, ולמקד את מאמצינו באפשרויות הקיימות בכל רגע. הכח להמשיך ולהתמיד גדל בזכות האומץ להתחיל תהליך ע"י הדלקת הנר הראשון. המנורה תוכל לדלוק מעבר לזמנה המצופה רק אם נדליק אותה.

ודאי היו אנשים רבים שלא בטחו בהחלטה להדליק את מנורת המקדש בפך אחד של שמן. "למה להדליק להבה שוודאי תכבה? הבה נשאיר את המקדש טמא עד שנהיה בטוחים שיש בידינו מספיק שמן להדלקת המנורה לתקופה ארוכה. למה להתחיל תהליך שאיננו יכולים להשלימו? חכו עד שיבשילו התנאים!" אלו שהתעקשו והדליקו את המנורה התעלמו מ"קולות ההיגיון" הללו, ואחזו את ההזדמנות הנדירה שעלתה בידם. ונס חנוכה התחולל.

אלו שהכריזו על הקמת מדינת ישראל במאה ה-20 היו יהודים שלמדו היטב את המסר של חנוכה. היו קולות רבים של "היגיון" שיעצו המתנה זהירה לרגע הנכון. "חכו עד שצבאכם יתחזק. חכו עד שרוב בעם היהודי בעולם יתמוך באופן פעיל ברעיון הציוני". למרות המתנגדים, מיעוט בעם היהודי התעקש והכריז על הקמת מדינה יהודית. הלהבה האדירה שהיא ישראל הודלקה ב-1948 על ידי קבוצה קטנה של יהודים. לא במקרה סמלה של מדינת ישראל היא המנורה.

טקסטים באותו נושא

עשרה דברים בעיר

כָּל עִיר שֶׁאֵין בָּהּ עֲשָׂרָה דְּבָרִים הַלָּלוּ, אֵין תַּלְמִיד חָכָם רַשַּׁאי לָדוּר בְּתוֹכָהּ: בֵּית דִּין מַכִּין וְעוֹנְשִׁין וְקוּפָּה שֶׁל צְדָקָה נִגְבֵּית בִּשְׁנַיִם וּמִתְחַלֶּקֶת בִּשְׁלֹשָׁה וּבֵית הַכְּנֶסֶת וּבֵית הַמֶּרְחָץ וּבֵית הַכִּסֵּא

תקנת יהושע בן גמלא

"אמר רב יהודה אמר רב: ברם זכור אותו האיש לטוב ויהושע בן גמלא שמו, שאלמלא הוא נשתכחה תורה מישראל; שבתחילה, מי שיש לו אב – מלמדו תורה, מי שאין לו

סיפור אלישע והאלמנה

א וְאִשָּׁה אַחַת מִנְּשֵׁי בְנֵי-הַנְּבִיאִים צָעֲקָה אֶל-אֱלִישָׁע לֵאמֹר, עַבְדְּךָ אִישִׁי מֵת, וְאַתָּה יָדַעְתָּ, כִּי עַבְדְּךָ הָיָה יָרֵא אֶת-יְהוָה; וְהַנֹּשֶׁה–בָּא לָקַחַת אֶת-שְׁנֵי יְלָדַי לוֹ, לַעֲבָדִים. ב וַיֹּאמֶר אֵלֶיהָ אֱלִישָׁע, מָה אֶעֱשֶׂה-לָּךְ,

אחד מן המניין / אבא קובנר

בכל משברי שפקדוני לאורך הדרך, דבר אחד לא נשבר. לא חדלתי להיות אדם מאמין. אף בגדול שבשברוני לא נתמוטטה אדמת אמונתי. אמונה – מרכזה העבודה, נשמתה – ת פ י