MOOT
בית דין
תלמידים.ות בנעלי הפוסק
פרויקט חוצה יבשות של קהילות יהודיות לומדות
הלכה
ומחשבה
למידת חקר
רלוונטית
תחרות דיבייט
הלכתי ארצית
מהו מוט בית דין?
פרוייקט לימוד ייחודי הפועל ברחבי העולם ובו תחרות כתיבת תשובות הלכתיות לדילמה ערכית-מוסרית הרלוונטית לחיים המודרניים. הדילמה מוצגת לתלמידים באמצעות סיפור מקרה ועליו מתבקשים המשתתפים לתת את דעתם לאחר חקירה יסודית של מקורות שונים ומגוונים מהמקרא ועד ימינו, הנוגעים בסוגיה ומאירים זוויות שונות ביחס אליה.
התכנית, מבית 'מכון הדר' ו'מיתרים', יובאה ארצה מארה"ב ונבנית כך שתתאים הן למציאות הישראלית הן ליהדות התפוצות.
שלבי התכנית:
1
תהליך למידה
לאחר קבלת הדילמה ולקט המקורות הנלווה, יוצאים התלמידים למסע חקר בן שלושה-ארבעה חודשים שבמסגרתו הם מעיינים במקורות, חוקרים אותם ומחלצים מהם את המשמעויות והעקרונות המטא- הלכתיים העומדים בבסיסם, על מנת לגבש עמדה מנומקת ביחס לדילמה הנבחרת. העיון במקורות נעשה בחברותות בהנחיית מורה מצוות בית הספר ובתמיכת מנחה פדגוגי המלווה את התהליך ומסייע.ת בתיווכו.
2
יום עיון והעשרה
יום עיון ארצי לכלל משתתפי.ות התכנית ובו מגוון הרצאות ופעילויות העשרה, המציגות זוויות חדשות ביחס לסוגייה הנלמדת.
3
כתיבת פסק דין והגשה לבדיקה
לאחר העיון במקורות וגיבוש עמדת החברותא ביחס לדילמה, נדרשים התלמידים לכתוב 'פסק דין' המבוסס על פרשנות של מקורות נבחרים לשם ביסוס העמדה הרצויה או הפרכת העמדה המנוגדת. החיבור המשותף נשלח לבדיקה מקדימה של חבר השופטים המאפשרת לערוך מקצה שיפורים במידת הצורך ויכול להיות בסיס להערכה וציון
בית ספרי.
4
מפגש עם תלמידים מחו"ל- למעוניינים
התוכנית מתקיימת במקביל בבתי ספר יהודיים וקהילות בתפוצות. ניתן לשלב מפגש זום ללמידה משותפת לקראת התחרות.
5
תחרות ארצית
תחרות שבה משתתפות נבחרות מבתי הספר שונים. כל נבחרת מציגה את עמדתה בפני חבר השופטים והנבחרות העמיתות, מפרטת את הנימוקים שהביאו אותם לפסיקה ועונה על שאלות וקושיות מהשופטים. בסיום התחרות יוכרזו הנבחרות הזוכות בתחרות.
השורה התחתונה:
אתם מקבלים מאיתנו
פרוייקט ארצי - בתנאים שלכם
- הפרוייקט מתאים לכל כיתות התיכון.
- המקרה הנדון וחוברת המקורות מתחדשים מידי שנה, כך שהפרוייקט
מתאים ללמידה רב שנתית. - היקף המשתתפים בפרויקט נתון לבחירתכם – מסגרת שכבתית, כיתת בית
מדרש, מצטיינים/נבחרת, קבוצה רב גילאית. - המנחים יכולים להיות מורים מביה"ס כמו גם מנחים מהקהילה) בדומה
למודל עבודת חקר) - בית הספר יבחר מהי המסגרת המתאימה לקיים את תהליך החקר –
במסגרת שיעור במערכת, במסגרת פעילות העשרה לאחר שעות הלימודים
או כהערכה חלופית - ההשתתפות בתחרות מומלצת אך אינה חובה.
- התכנית נמצאת ב'גפן'. מס' תכנית – 25023