עקרונות פעולה
אווירה
בחירה
רלוונטיות, מעורבות וחוויה
תנועה
רציונל וערך
מענה לצוות
סיכום כיווני מחשבה ממעגלי החלימה
מעגלי החלימה נועדו לאפשר חשיבה רעננה, בלי החסמים והתבניות הרגילות שבהן אנחנו מורגלים לחשוב על הבעיה. מעגלי החשיבה אינם עוסקים במגבלות שקיימות ואינם עוסקים בהן. את הרעיונות שצומחים במעגלי החלימה, יש לברור ולקחת לבחינה מעשית ולנסות למצוא את הדרכים שיאפשרו לממש אותם או מרכיב מתוכם.
כדי לחלום בגדול, צריך לדמיין שזה קרה ולא סתם קרה, קרה מ-ע-ו-ל-ה ! אז הנה הרעיונות של מה "קרה" בשנת 2026 דרך עיניהם של תלמידים, מורים, רכזים וצוותי הניהול.
שיח
- הצלחנו להביא 80 אחוז מילדי השיח להיות שותפים פעילים!
- היה פעם בשבוע מפגש עם סבתא ולימוד מתכון. התלמידים היו שותפים פעילים בהפעלה של השיח.
- התלמידים העבירו את השיח והביאו דברים מעולמם האישי.
- עשינו משחקי כדור בחוץ והילדים אהבו את זה.
- עשינו פעילות שמגבשת את התלמידים ולכן היה כיף להעביר את השיח.
- עשינו פרויקט בית ספרי שהיה חשוב לילדים להוביל, ניצלנו את הזמן כדי למנף את זה לרווחת בית ספרי ולשיפור האקלים.
- היתה היכרות עם הצוות לעומק.
- היה שיח מוזיקה נגינה ושירה.
- היו מרחבים שהילדים בחרו לאן הם הולכים בבוקר. למשל- קריאה/ללמוד למבחן/משחקי קופסה/חוץ.
- המפגשים היו רב גילאיים וזה אפשר יותר מגוון כגון- מוזיקה/אמנות/דמיון מודרך. כל ילד בחר וכולם הכירו ילדים משכבות אחרות.
- במפגשי הבוקר לפני חגים היה משהו שקשור לחד וחידונים.
- פעמיים בחודש היה מפגש עם בע"ח ללמוד עליו ולגעת בו.
- בכל קבוצה היה מחנך/או מלווה קבוע מה שהוסיף לשייכות לקבוצה.המלווים אינם מחנכי הכיתה אלא אב בית/שומר/מורים מקצועיים.
- היתה קבוצה של מורים שלמדו אצל תלמידים או קהילה שבה ילדים מלמדים ילדים.
- היתה אופציה לבחירה וכל אחד בחר לאן להיכנס.
- היה שיח מיומנויות חיים= כלכלה, תיקון של דברים …
- התלמידים העבירו לפחות פעם בשבוע שיח לתלמידים צעירים יותר.
- היה בסגנון תנועת נוער, פעילויות חברתיות שהמטרה שלה היתה היכרות בין השכבות והתלמידים.
- לכל שכבה היה פרויקט שלוקחת קיר או ספסל בביס שצבעו בשביל מזכרת.
- כל רבעון הקבוצה נפגשה להחליט מה המטרות והרצונות לקראת הרבעון הבא. התלמידים הובילו את ההחלטות והיו צריכים לעמוד בהן.
- שיח השחרית התקיים מחוץ לכיתו במרחבי בית הספר ואף מחוצה לו.
- שיח הועבר על ידי תלמידים בוגרים.
- עשינו האקתון עם התלמידים והחלטנו מה יהיה במפגשי הבוקר.
- אירחנו בתי ספר שילמדו מאיתנו על שיח שחרית, פעם בחודש היתה שיחה בית ספרית ובה תלמידים כתבו רעיונות לשיח.
- היה שיח עם אב הבית ועזרנו לו לתקן דברים.
- היה יום תחרויות ספורט – מרוצים, חידונים.
- אנשי צוות מהעבירו לצוות תוכן והצוותים העבירו הלאה. הכל היה מאורגן בצורה מסודרת מבחינת תוכן, רעיונות וטכנית.
- בחרנו כל מפגש דמות מסוימת מפורסמת- מספר, סרט וכו' ולמדנו על אותה דמות
- בחרנו ארץ- דיברנו עליה, הכרנו אותה ואכלנו את האוכל שלה והיה כיף.
- בחרנו חברה שסועה שאינה שלנו- חילקנו את הכיתה ל-4 קבוצות. כל קבוצה קיבלה רקע ונשלחה ללמוד ש"ב על החברה. במשך כמה שבועות הבאנו סוגיה במחלוקת ואחת מ-4 הקב' העבירה את הדיון והתקיים דיבייט.
- בקיץ נפגשו אנשי הצוות שזקוקים לכך עם איש צוות אחראי כדי לגבש את תחום הייחוד שלהם.
- מפגש הבוקר היה מוצלח כי בכל מפגש התלמידים עבדו על משהו שישתמשו בו במהלך היום- מחשבות/אוכל/מילה טובה..
- המורים עשו שיח מעניין בכל מפגש על משהו שקרה, המורה המשיך את היום שלו עם איזושהי מחשבה, המורה קיבל השראה.
- בשכבה ז' עשינו מפגש על זהות אישית כתלמיד מפגש
- מצאנו דרך לנהל רישום שיתופי שיידעו מה כבר היה או נעשה בכיתה.
- יצרנו מגוון רעיונות ואפשרויות למפגש, עשינו תהליך משמעותי של בחירה ויצרנו מחויבות לבחירה.
- תלמידים העבירו מפגש בנושא שעניין אותם.
- התלמידים הרגישו יותר בנוח לדבר עם המורים על דברים שחשובים להם. המורים אפשרו להכיר אותם יותר.
- עשינו מעגל חשיבה בבית הספר עם המורים והתלמידים, בנינו תכניות למפגשים מראש, כל מורה קיבל הנחיה שנותנת מקום גם לתלמידים אבל מסודרת והתלמידים הרגישו שהמפגש הוא מקום יותר יציב בזכות זה.
- בכל יום היה תלמיד שהעביר את המפגש. התלמידים יצרו ככה חיבור למפגש.
- נוצרה ציפיה בקרב תלמידים בעזרת נושאים שונים (תכנות ועוד)
- שיח בו באו אנשים מבחוץ והעבירו שיחות בנושאים שונים.
- היה נושא קבוע אך דרך העברה משתנות החל מתחומי האמנות ועד למשחקים או לפעילויות שהפעילו את התלמידים.
- השנה עשינו כמה מפגשים למורים שעזרו להם לבנות שיח בזמן שעות בית הספר והמורים תוגמלו על השעות הללו.
- ערכנו האקתון לתלמידים והקשבנו לפתרונות שלהם (כמו שעשינו אז ברעננה). בנינו המורים תכנית עבודה מוגדרת מראש כך שכל מורה ידע מה הולך לעשות מראש- מערכים , פעילויות שונות ואימצנו את הרעיון של נושא על שמתאים לכל המורים ורצנו עליהם.
- התלמידים הרגישו שבמפגשים הם קיבלו כלים לחיים וכלים מעשיים.
- העברנו מפגש לכיתות י"א+י"ב שבו הם דיברו על איך מעבירים מפגש ובתום חצי שנה הם העבירו מפגשים לכיתות ז'.
- התלמידים הרגישו מקום בטוח והתחילו לשתף על עצמם יותר.
- התיכוניסטים העבירו שיח שחרית במסגרת מחויבות אישית .
- היתה תחרות שנתית בנושא נוכחות כיתתית בשיח ובתפילה- היה רישום והכיתה המצטיינת קיבלה פרס או טיול.
- כל יום שלישי יצאנו לבית אבות ונפגשנו איתם בבוקר
- ביום אחד בשבוע היתה פעילות תחרותית בין כמה כיתות עם מנצחים.
- בהשראת האקתון- התקיים האקתון תלמידים בנושא עבודה רוחנית והם הפכו להיות אחראים על הרצועה.
- מפגש שכבתי של בנות השכבה בנושא יוגה
- עבדנו על תוצרים. חילקנו חומרי גלם מכל מיני חומרים (עץ, רקמה…)מרמת הבניה ועד רמת הכתיבה עד שיצרו את הדבר שהם רצו.
- בכל מפגש בוקר פעמיים בשבוע הוצאנו את חיות המחמד של אנשי המילואים לטיול בשדות וכך עזרנו להם.
- בכל יום שני במפגשי הבוקר של כלל בתי הספר פועלים לטיפוח סביבת בית הספר- קישוט, גינון וכיוצ"ב ויש אוירה טובה שתורמת לבית הספר.
- התלמידים קיבלו אפשרות לשחק כדורגל כחלק ממפגש הבוקר.
- היתה לנו השנה קבוצת הובלת פעילויות חוץ.
- בתחילת השנה נסענו מידי שבוע למרכז רוחני אחר- יוגה, אנשי דת שונים.. ויצרנו קשר עם כל נציג מתחום דת או תרבות שיוכל ללוות את מי שרוצה להמשיך בדרך שהוא פגש. פעם בחודש הקבוצה נפגשה עם התחום שהיא רצתה.
- מידי יום רביעי עשינו סדנת אפייה (כדורי שוקולד/כריכים) וחילקנו אותם וגם אכלנו יחד.
- היתה מוזיקת רקע שקטה וכל תלמיד היה בעבודה רוחנית שלו בשקט וברוגע.
- התקיימה משבצת שבה התלמידים היו מארחים / מציגים מבוגר משמעותי בחייהם
- עשינו פרויקט "עיניים פקוחות"- נתנו לתלמידים להסתובב באזור המגורים שלהם (במקום לבוא למפגש), לאתר מקום שזקוק לעזרה ולהפוך את זה לפרויקט השנתי שלהם.
- היתה שעת שינה עם פופים, כריות שאפשרו לנוח, להנות.
- כל תלמיד בחר נופל מהמלחמה (מכר או לא) ומספר עליו
- התקיימה משבצת של עבודה חופשית, מדיטציה להרגע, משחקי קופסה. היתה בחירה.
- התקיים מפגש שעסק בארכיאולוגיה והוצגו ממצאים
- התקיים מפגש של יצירת פודקאסטים
- יצרנו רצועת זמן שנקראת 'נקודה טובה'. כל תלמיד בחר מה הפרקטיקה שמתחבר אליה והמטרה היא שכל יום הוא עוסק בנקודה אחת טובה שהוא מתמקד בה.
- כחלק מזה שברור שכולם מגיעים, לא בודקים נוכחות ומידי בוקר ניתן לבחור שיח מסוים שנכנס/ת אליו.
- שיח עדות- בכל שיעור לומדים על עדה אחרת. תלמיד/מורה מלמד ועושים גם מאכלים של אותה עדה.
- בתחילת השנה עשינו חודש "טעימות" שבמסגרתו אפשר להתנסות בסוגים שונים של שיח ובסוף החודש התלמידים בחרו שיח אחד שמתמידים בו לאורך מחצית/רבעון וכך הבחירה היתה יותר שלמה ונבחרה מתוך התנסות.
- כל בוקר התחלנו בהנפת הדגל ושירת התקווה ואז התפצלנו למפגש/תפילה. את המפגש הקדשנו ללימוד ציונות ושילבנו מעשה.
- היה פרויקט של שיקום גינה ליד בית הספר שעשו בקבוצות בזמן הזה.
- הצלחנו ליצור חבורה של תלמידים מהכיתות הגבוהות שנכנסו בעצמם לסבב מפגשים והנחו מפגשים בכיתות הנמוכות. התלמידים העידו שאלו היו המפגשים המשמעותיים ביותר עבורם. זה בנה מאוד את המעבירים והעשיר את כל הצדדים.
- יצרנו פתיחת בוקר שהיא הכנת ארוחת בוקר משותפת. התלמידים התנסו בבישול וכך התחילו את הבוקר שמחים ושבעים.
- אפשרנו לתלמידים מכיתות אחרות להתארח בשיח של כיתות שונות.
- הצלחנו ליצור שיתוף פעולה עם ירידים שונים ותלמידים מכיתות שונות מכרו יצירות אמנות שהכינו.
- התלמידים הובילו את המפגשים והמורים התפנו למפגש משלהם.
- ביטלנו את החובה. זו הפכה להיות רצועת רשות והם דווקא רצו את זה.
- הגענו לכזו רמה גבוהה במפגשים שהודענו לתלמידים שאין צורך להמשיך לקחת להם את הטלפונים והם התנגדו וביקשו שנמשיך לקחת.
- התלמידים החליטו מה הנושאים של מפגשי הבוקר וביקשו מהמורים להשתתף בנושאים האלה.
- פסיפס תרבויות- ראיינתי ילדים בכיתות מאילו תרבויות הם מגיעים. מה כל אחד יכול לתרום לשיח, מכנה משותף. אספתי אותם לקבוצה של כל מי שרוצה לקחת בזה חלק וחשבנו מה אפשר להביא לידי ביטוי- מאכלים, מנהגים.. בסוף כל שבוע היה מפגש של תרבות אחרת ורפלקציה מהילדים.
- את רצועת הבוקר העבירו רק מורים שרוצים בזה. בתקציב שהתפנה הבאתי מגורם חיצוני מורים שעושים יוגה ומיינדפולנס ושירה בציבור ופתחתי את זה לכלל תלמידי בית הספר תוך דרישה להתחייבות לתקופה מוגדרת.
- בנינו תהליך ארוך שהיה בו מרכיב של עבודה וצמיחה בין השכבות. יצרנו שפה של הדדיות, התלמידים לקחו חלק פעיל עם צוות מוביל של מורים. במסגרת העבודה המשותפת ביררנו יחד מה הם היו רוצים לקבל ומה הם יכולים לתת. חילקנו את צוות המורים למורים שמעדיפים להעביר מפגש עם תוכן מסוים ומורים שמעוניינים להוביל תהליך משותף עם התלמידים. יצרנו אפשרות למפגשים גמישים ואפשרות למפגשים עם נושא ברור. שיבצנו את המפגשים כך שהילדים יקבלו את שני הדברים.
- עשינו מפגשים בנושאים רחבים- אוכל, אקטואליה, טיולים.. הקבוצה עברה מסלול לאורך כל השנה. התלמידים קיבלו אפשרות לבחור את המסלול המועדף עליהם וניתנה אפשרות להחליף במחצית.
- לקחתי כמה אנשי צוות, בעיקר מחנכים ומחנכות, פטרתי אותם מרצועות הבוקר ושלחתי אותם לשבת עם התלמידים המתנגדים. שיחות אישיות של חיפוש ובירור מה הם היו רוצים שיקרה ברצועה הזו ומה לא מתאים להם שם כרגע.
- העברנו חלק מהאחריות אל התלמידים. עושים סבב של מפגש כיתתי, מאוד חופשי. כל אחד מביא משהו מהעולם שלו, לאחר מכן ניתן זמן להתייחס למשהו שמישהו אחר העביר ולחפש חיבורים ומכנה משותף.
- בתיכון הכנסנו משבצות שקשורות להתנדבויות שלהם- מקום להציף דילמה/מקרה שמתמודדים אתו. בכיתות י"א-י"ב קיימנו שיתוף שקשור לשנה שאחרי הצבא/ לפני הצבא… האחריות היתה על א' המפגש.
- ייסדנו מפגש כיתתי סביב נושא כמו גיבוש, חילוקי דעות ושוחחנו עליהם.
- בכל שיח שחרית במשך כמה מפגשים תכננו טיול (מסלול, נקודות ציון, משחקים ואחריות) ואחת לחודש/ חודש וחצי יצאנו לטיול משותף.
- קיימנו שיח נפרד לבנים ולבנות וכך כל אחד יכול היה להרגיש יותר בנוח ולדבר בחופשיות.
- קיבלנו מלא חומרי יצירה ועשינו יצירה בעקבות סיפור שקראנו בכל מפגש.
- הצלחנו למפות מורים לפי תשוקה ועניין וכך התלמידים יכלו לבחור מפגש שהמורה מחובר אליו.
- הנושא בכל יום היה ברור, התלמידים הגיעו לפני המורים. המשבצת נסובה על עשייה וצדק חברתי והתקיים פרויקט עם נקודות שלהם.
- חילקנו לתלמידים 3 אפשרויות בחירה כיתתיות: תפילה, חסד, אמנות.
- הצלחנו לבנות עם רכז.ת המערכת מצב בו המורים שרוצים להנחות משבצת בוקר משובצים שם. נוצר צוות התאמה מובחר לצד אנשים מהקהילה ואנשי מקצוע חיצוניים (למשל יוגה) ויצרנו נבחרת מחויבת.
- היה מאוד ברור מה עושים בכל יום והיה ברור שצריך להגיע.
- יצרנו טקס בוקר קבוע שחוזר על עצמו ומאפשר התבוננות – איפה אני נמצא.ת היום, באילו אנרגיות מגיע.ה… מבנה קבוע שברור לכולם איך הוא נראה כשמטרתו להתבונן פנימה.
- יצרנו שיחי בחירה – התנדבות, אמנות, יוגה, התבוננות.. כל אחד נמצא במה שהוא אוהב.
- חילקנו את השנה לרבעונים. בכל רבעון התקיים פרויקט ששכבה בחרה. התחלקו לקבוצות וכל קבוצה עבדה על הנושא מהיבט אחר. בסוף כל רבעון היה סיכום ואז עברנו לפרויקט חדש. היתה מטרה ברורה והתגייסות של הרוב.
- הקהילה וההורים רצו להיות מעורבים ולהעשיר את ההיצע של המפגשים.
- היה יום קבוע בשבוע שהוקדש לפעילות גופנית ותנועה – כדורגל, יוגה, מחול..
- היה מרחב קהילתי שבו כל אחד הרגיש בנוח להיפתח עם המורה.
- בנוסף למפגשים הרגילים היה עוד מרחב פתוח שבו תלמידים ותלמידות בנו לעצמם – קראו, האזינו למוזיקה באוזניות, שחקו משחקי חברה..
- התקיים מפגש בו כל תלמיד אחראי להזמין מבוגר משמעותי שיספר על עצמו. זו היתה משבצת קבועה.
תפילה
- בית מדרש- חלל מאד מזמין- כולם רצו להתפלל
- הבנות לוקחות חלק פעיל, לא היתה מחמיצה והן נספרו למנין, ישיבה משותפת ועובדים את ה' ביחד.
- לא היתה הפרדה בהרקדה ולכן זה היה כיף
- כל מי שבתפילה באמת רצה להיות שם כי הוא באמת רוצה ולא הכריחו אותו.
- הית התפילה פעילה ומשותפת בגלל שהיה שוויון ומי שרצה להיות היה.
- נתנו מקום לכל הנוסחים
- פתחנו את בית הכנסת לכולם דבר שגרם לסחיפה גדולה מפוארת ומעצימה.
- היה זמן בשפע להכנה לתפילה, תה ועוגיות
- כל אחד הרגיש שהיה לו מקום.
- התפילה היתה נעימה ומסודרת כי היה סדר בשולחנות וכולם יכלו לראות את התפילה ולא היו עם הגב.
- היו כמה סגנונות תפילה וכל אחד יכל להתחבר למה שמתאים לו.
- היה כיבוד בזמן התפילה כגון פיצות וכו'…
- בית הספר מיישם בהתנהלותו היום יומית ערכים כגון- ואהבת לרעך כמוך.
- קהילתנו מקבלת את המסלול המשלב שמשהו ייחודי של בית הספר