בית לחיים לנשים עם מוגבלות: מפגש בין א.נשים באשר הם

בבית בקהילה באלון יתגוררו 6 נשים, מעל גיל 18, אשר ישתלבו במקומות עבודה ביישוב ובסביבתו, ויחזרו לביתן בצהריים אחרי יום עבודה מלא ומספק

לפני כ-4 שנים התגלגלה יוזמה ביישוב אלון בהובלת מספר תושבים ותושבות – לפתוח בית לחיים לא.נשים עם מוגבלות ביישוב, כחלק ממגמה עולמית המדברת על הכלה של אנשים עם מוגבלות – לא עוד הפרדה וניכור במעונות ומוסדות אלא מפגש טבעי והיכרות עם אנשים באשר הם – ומתוך תחושה שיש מקום להזמין לתוכנו עוד גיוון חברתי וערכי, אשר יעשיר את הקהילה ויטיב עם כולם – הדיירים שייקלטו והתושבים הקולטים.

היוזמה הוצגה בפני מזכירות היישוב ובברכתם התחילו חברי וחברות הצוות לגבש תהליך להוצאת היוזמה אל הפועל.

בין התרוצצויות בכל רחבי הארץ והרבה מאוד למידה ושיעורי בית – בחינת עמותות המפעילות בתים בקהילה, מקומות רבים בהם קיימים בתים לחיים, נדרשו עבודה ותהליך לקראת הפרויקט גם בתוך היישוב פנימה.

או אז גובשה תכנית שנתית ובה שלבים ל"הכשרת הלבבות" בתוך היישוב. במסגרת התוכנית הוזמנו התושבים לערב חשיפה לפרויקט והקרנה של הסרט "שרוכים"; נערך פאנל בו התארחו חברי וחברות קהילות בהן קיים בית בקהילה, הורים לבוגרים עם מוגבלות שחיים בבית בקהילה, הזמרת מורן מזוז שסיפרה על עצמה וגם שרה בקולה המקסים והמרגש ; נערכה אסיפה יישובית על הפרויקט – אשר אושר ברוב קולות ובאהדה רבה ; נפרסו לוחות ברחבי מועדון היישוב עם הזמנה להירשם לצוותי עשייה בתחומים שונים לקראת הקמת הבית; נערכו חוגי בית בבתים ברחבי היישוב עם אנשים שהגיעו אלינו מרחוק על מנת לספר ולענות על שאלות התושבים; הועלתה ההצגה "איך יוצאים מכאן?" מבית תיאטרון פסיק על בחורה עם מוגבלות והתמודדויותיה במקום עבודתה בסיוע רשת מיתרים והמיזם – 'האריכי מיתרייך' ועוד ועוד.

בנוסף, לפני כחצי שנה, הייתה הרגשה שנכון גם לצלול לעומק המושג 'הכלה', לקראת פתיחת הבית בקהילה, וביוזמת חברת היישוב וממובילות צוות הבית בקהילה – ציפי חורי – נפתח ביישוב "סטודיו לחשיבה" אליו הוזמנו התושבים להצטרף. החבורה נפגשת אחת לשבועיים, כאשר בכל פעם מביא מישהו אחר מחבריה לימוד או שיח הקשור לנושא. כמו כן, ישנם מפגשים אליהם מוזמנים אנשים נוספים מתוך היישוב ומחוצה לו, אשר מביאים בפני החבורה דילמות שונות לבחינה ולמידה לקראת פתיחת הבית ופתיחת לבבות בקהילה בכלל.

נושא הצרכים המיוחדים ביישוב קיבל בשנים האחרונות גם "זום אין" בתוך היישוב, עם ההבנה שלא רק מחוצה לנו אלא גם בתוכנו ישנן משפחות עם ילדים וילדות בעלי מוגבלות, גם צעירים וגם כאלה שכבר בגרו ועזבו את הבית. מתוך כך, הוקם צוות חינוך מיוחד, בהובלת רכזת החינוך דאז, הדס נקי גפני, ובשיתוף גורמים בקהילה, במטרה לתת מענים פרטניים במערכות החינוך ולקדם את המודעות לנושא ביישוב וכן הוקצה תקציב יישובי לנושא הצמי"ד (צרכים מיוחדים). בנוסף, נעשה מיפוי פנים יישובי לגיבוש קבוצת הורי צמי"ד באלון, על מנת לייצר רשת תמיכה הורית – האחד לשנייה, בה יוכלו ההורים לשתף ולהעלות יחד את האתגרים עליהם יש לתת מענה קהילתי רחב בתחום הצרכים המיוחדים ביישובנו.

אחרי גלגולים רבים – בין עמותות שונות, ומיקומים שונים אפשריים לפתיחת הבית בקהילה ביישובנו (לא פשוט כל כך למצוא בית פנוי ביישוב אלון) אנו שמחים מאוד על שהגיע השלב בו נחתם חוזה בין חברת "אודי מרילי" המפעילה בתים בקהילה ברחבי הארץ, לבין בעלי בית ביישוב אלון היוצאים לתקופה בחו"ל. אנו ממש מתרגשים על ההזדמנות לפתוח בית בקהילה לנשים כבר באפריל הקרוב בע"ה! בימים אלו צוות הבית בקהילה עובד במרץ, בעזרת שותפים מהיישוב ומבחוץ, על מנת למצוא דיירות, לערוך ראיונות ולהתקדם לקראת פתיחת הבית.

אז איך בעצם יתנהל הבית בקהילה? ואיפה נכנסת הקהילה אל הבית?

בבית בקהילה באלון יתגוררו 6 נשים, מעל גיל 18, אשר ישתלבו במקומות עבודה ביישוב ובסביבתו, ויחזרו לביתן בצהריים אחרי יום עבודה מלא ומספק.

שעות אחר הצהריים, אחרי שסיימו הנשים את עבודתן וחזרו לביתן, זהו זמן שהוא הזדמנות לחיבורים קהילתיים: חוגים ביישוב בהם יוכלו להשתלב, או חוגים שיציעו התושבים לנשים בביתן, השתתפות שלהן באירועים ביישוב, קפה עם השכנים, אירוח בשבתות, השתלבות בוועדות ביישוב וכל מה שיזדמן וירצו ליזום חברי וחברות הקהילה והנשים שיבואו לגור איתנו.

אנו תפילה ותקווה לשילוב אמיתי, טבעי וממלא את הלב לנשים שיבואו אלינו ולכל חברי וחברות הקהילה!

כלי נגישות