ליווי מקצועי במרחבי חיים משותפים

אנחנו ברשת הקהילות, מובילים תהליכים בכל מקום ומרחב בו יש צורך בפיתוח כלים ונורמות לחיים משותפים טובים ומיטיבים. אנחנו מתמחים במתן מענה מקצועי, לסוגיות הייחודיות הנובעות מהחיבור המאתגר לחיים משותפים של דתיים, מסורתיים וחילונים.

המענים שלנו

ליווי אישי ותמיכה מקצועית לבעלי תפקידים, הנהגות וצוותים מובילים – אנחנו נותנים ליווי אישי בהתאמה לצרכים. במסגרת הליווי אנחנו מפגישים את בעלי התפקידים עם כלים ותפיסות, המותאמים לאתגרים הייחודיים של חיים משותפים.

הובלה והנחיה של תהליכי פיתוח קהילתי – אנחנו מתמחים בהובלה והנחיה של מגוון תהליכי פיתוח ובינוי קהילתי, במרחבי חיים משותפים.

מרחבי חיים משותפים – עם מי אנחנו עובדים?

  • קהילות מעורבות יישובים מעורבים וקהילות עירוניות שהוקמו לכתחילה כקהילה מעורבת
  • קהילות בתי ספר שהוקמו לצד בתי ספר משלבים לדתיים וחילונים
  • שכונות עירוניות עם מגוון אנושי על הרצף הדתי – חילוני
  • הרחבות קהילתיות שהפכו את היישוב לקהילה מעורבת בדיעבד
  • כפרי סטודנטים משותפים לדתיים מסורתיים וחילונים
  • גרעיני חיילים משותפים לדתיים מסורתיים וחילונים

 

תהליכי פיתוח קהילתי במרחבי חיים משותפים

קהילות מעורבות ומרחבי חיים משותפים, מתמודדים עם סוגיות ייחודיות הנובעות מהחיבור המאתגר שבין דתיים, מסורתיים וחילונים. אנחנו ברשת הקהילות, מתמחים בהובלת מגוון תחומי ותהליכי בינוי קהילתי.

תהליכים אלו מסייעים בהגברת תחושת השייכות ומעודדים מעורבות של חברי הקהילה, בתהליכי קבלת החלטות וביצירת מרקם החיים המשותף. בעלי התפקידים ומובילי הקהילות, שותפים בעיצוב תהליך הליווי ולכל קהילה מותאם תהליך בהתאם לאופי ולצרכים הייחודים לה.

בינוי ופיתוח קהילתי

החיים בקהילה מעורבת מזמנים התמודדויות יומיומיות, אין די בכתיבת ערכי הקהילה בתקנון או חזון הקהילה, יש לגבות ערכים אלו במבנה ארגוני קהילתי מותאם, המאפשר למגוון של אנשים בעלי עמדות ואורחות חיים שונות, להשפיע על חיי הקהילה באמצעות – הנהגת הקהילה, וועדות וצוותי פעולה ותוכנית העבודה השנתית.

אנחנו ברשת הקהילות, מביאים לתהליכי הליווי ידע וניסיון רב מהשטח, ביצירת מבנים קהילתיים התומכים ומאפשרים, תרבות יומיומית של דיאלוג ויצירה משותפת.

בניית חזון משותף

בעולם משתנה ודינמי, נדרשות קהילות להתאים את חזון הקהילה אחת לכמה שנים. תהליכי צמיחה דמוגרפית, שינויים בהרכב הנקלטים לקהילה, פתיחת מוסד לימודים חדש במרחב, כל אלו ועוד מעוררים שיח קהילתי ער, סביב ערכי היסוד של הקהילה ואופייה. אנחנו ברשת הקהילות, מעצבים עם הנהגת הקהילה תהליך לבניית חזון מחודש, המאפשר בחינה מחודשת והתפתחות, תוך שמירה על יציבות והמשכיות ערכי היסוד עליהם הוקמה הקהילה. תהליך בניית החזון מתורגם למשימות מעשיות בתוכנית העבודה השנתית של הקהילה.

ניהול קונפליקטים

החיים בקהילה מעורבת הם תהליך מתמשך במרחב שבו הקונצנזוס מאותגר ומשתנה באופן תדיר. אנחנו ברשת הקהילות, מתמחים בפיתוח וגיבוש מנגנונים לתהליכי קבלת החלטות בהסכמה ובבניית מודלים ונורמות לדיאלוג מתמיד, המאפשר התמרה של קונפליקטים לשיח מפרה ומקדם.

מרחב רוחני משותף

חיי קהילה מעורבת מעלים פעמים רבות קונפליקטים, העוסקים בהוויה הרוחנית – דתית של הקהילה, בין קבוצות שונות על הרצף הדתי – חילוני. אנחנו מלווים קונפליקטים קהילתיים העוסקים בנושאים אלו:

  • תפקידו של בית הכנסת – האם ואיך הוא יכול להוות מרחב רוחני תרבותי מלכד עבור כלל הקהילה
  • מקומה ותפקידה של מנהיגות רוחנית עבור כלל הקהילה
  • האם מנהיגות רוחנית חילונית תפעל לצד הדתית או בעבודה משותפת? מה ביחד ומה לחוד?

 

חינוך חברתי \ בלתי פורמלי

החיים בקהילה מעורבת מאפשרים לנוער צמיחה בתוך מרחב רב גוני ומעשיר ולצד זה מזמנים אתגרים ייחודיים הנובעים מאורחות החיים והנורמות השונות של קבוצות הזהות. אנחנו ברשת הקהילות, מלווים תהליכים המקדמים בניית חברת נוער מלוכדת, בקהילות בהם לעיתים קרובות החינוך הפורמלי נפרד לפי זרמים. תהליכי הליווי עוסקים בסוגיות העולות מתוך מרחב החיים המשותף – כגון שמירת שבת בפעילות נוער, תכנית בר/בת מצווה, נורמות התנהגות בקבוצה, חינוך מיני ועוד.

תהליכי צמיחה דמוגרפית

תהליכי צמיחה דמוגרפית וקליטת מצטרפים חדשים לקהילה, הם תהליכים מורכבים מטבעם. אנחנו ברשת הקהילות, מסייעים בבניית תהליך נכון ומתאים עבור הנקלטים והקהילה הקיימת, באמצעות עבודה מערכתית ומעורבות רחבה של הקהילה הקולטת. התשתית הנבנית בתהליך זה כוללת תכנון אסטרטגי מקדים, יצירת חזון עתידי, התמודדות עם מתחים וקונפליקטים, וכלים לבניית תחושת שייכות בקרב הנקלטים.

בניית קהילה סביב מוסד חינוכי משלב

בשנים האחרונות הולכת ומתרחבת התופעה של בתי ספר משלבים, עוד ועוד אנשים מעוניינים שילדיהם ילמדו במרחב משותף, המגדל דור חדש של ילדים בעלי עומק זהותי, לצד פתיחות וסובלנות לשונה מהם.

אנחנו ברשת הקהילות, מאמינים כי ערך החיים המשותפים, נכון שיחווה גם מחוץ למסגרת החינוכית ולכן מסייעים בהקמה וליווי קהילה חיה ופעילה של הורים סביב בית הספר, המייצרת תרבות משותפת, מבנים לעזרה הדדית ועשיה חברתית. כל אלו מסייעים בחוסנו של בית הספר ומעצימים את תחושת השייכות של הילדים והוריהם.

ליווי לקהילות הרשת

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

ליווי לקהילות בהקמה

“כדי להגשים חלום אחד קטן יש צורך במיליון חולמים שלא עוצמים את עיניהם…”

רשת קהילות מיתרים פועלת לקידום הרעיון של ‘לחיות ביחד’ ולהרחבת התופעה של קהילות מעורבות לדתיים, מסורתיים וחילונים, בעיר ובכפר – בכל רחבי הארץ. אנחנו נותנים ליווי מקצועי בתהליכי ההקמה למגוון סוגי קהילות חדשות. משלב ההקמה הראשוני, דרך ביסוס החיים הקהילתיים ועד הצטרפות הקהילה לרשת הקהילות המעורבות בארץ.

עם מי אנחנו עובדים?

גרעינים צעירים

קהילה חדשה מתחילה בדרך כלל בגרעין של כ -20 צעירים/זוגות/משפחות, בעלי מנעד זהויות יהודיות-ישראליות רחב, הרוצים לבחור בדרך חיים ייחודית, המביאה לידי ביטוי את הרצף הזהותי שלהם עצמם ולהיות חלק ממהלכים משני פני החברה. חברי הקבוצה מבקשים ליצור דיון משמעותי, הנותן ביטוי להשקפותיהם ואורחות חייהם ולבסס על פיו עוגנים קהילתיים, מתוך רצון ליצור קהילת חיים משותפת.

בתי ספר המבקשים להקים קהילה סביב בית ספר משלב

אנו מאמינים בטיפוח קהילתיות סביב המוסד החינוכי המשלב והקמת מערכת קהילתית רחבה, במקביל להקמת בית ספר משלב. גישה זו מבטאת תפיסה הוליסטית המחברת את המשפחה לתהליכים החינוכיים שעוברים ילדיה ומאפשרת לילד רצף חינוכי בין הבית לבית הספר. אנו מוצאים, שהקמת קהילה סביב בית הספר:

  • מסייעת לבית הספר המשלב בשמירה על המתח הרעיוני המונח בבסיסו ומזינה את השיח בין הזהויות השונות.
  • מסייעת לבית הספר המשלב בהתמודדות עם האתגרים הרבים הכרוכים בעצם הקמתו ושימורו במרחב, שאיננו יודע עדיין כיצד להכיל אותו.
  • מאפשרת לכל השחקנים בזירה החינוכית-קהילתית, לעבור תהליכים המגבירים את תחושת השייכות והמשמעותיות למרחב הבית ספרי והקהילתי גם יחד.
  • יוצרת חווית חיים משותפת עבור התלמידים, בני משפחותיהם והצוות החינוכי ומעצימה את תופעת החיים המשותפים לזהויות יהודיות שונות.

 

ברשת מיתרים, פועלים זה לצד זה אגף קהילות ואגף החינוך, וביחד אנחנו מובילים תהליכים משותפים להקמת קהילות בתי ספר. כל תהליך נבנה בהתאמה אישית, תוך חשיבה משותפת על נקודות הממשק הרצויות, בין המוסד החינוכי לבין המערך הקהילתי, כמו גם על הנפרדות הדרושה לבית הספר ולקהילה.

ליווי מקצועי בתהליך ההקמה

אנחנו נכנסים לתמונה בשלבים הראשונים של תהליך ההקמה וביחד עם חברי הצוות המוביל מלווים מקצועית בתהליך בניית התשתית הקהילתית.

בניית תשתית קהילתית

בתהליך בניית התשתית הקהילתית, אנחנו נותנים ליווי מקצועי, המותאם לצרכים ולאתגרים הייחודיים של קהילה מעורבת. ביחד עם הצוות המוביל, נפתח ונבנה את שלושת היסודות של התשתית הקהילתית:

הרוח – האידאות, הערכים, השאיפות והחזון
היחסים – מערכות היחסים בין החברים
ההסדרים – מיסוד דרכי החיים, הנורמות, החוקים והנהלים

התהליך כולל ליווי מקצועי במגוון תחומים

  • הגדרה בסיסית באשר לחזון הקהילתי
  • החלטה על המשימה החברתית המשותפת
  • תשתית ללימוד משותף, שיח יהודי תרבותי
  • עוגנים למפגשים סביב מעגל השנה
  • מערכות התמיכה בקהילה
  • שלד למבנה ארגוני
  • מבנה הנהגה לקהילה
  • מבנה לתהליך קבלת החלטות

 

מצטרפים לרשת קהילות מיתרים

בסיום תהליך ההקמה ובניית התשתית הקהילתית, הקהילה מצטרפת לרשת קהילות מיתרים. הקהילה בוחרת נציגים לקשר הקבוע והשוטף עם הרשת וזוכה להתרשת ולהעמיק את הקשרים עם קהילות וותיקות יותר. הקהילה ממשיכה לקבל ליווי מקצועי אישי, מצוות רשת קהילות מיתרים ומוזמנת לפורומים מקצועיים שונים, התומכים בהמשך הצמיחה וההתפתחות הקהילתית.

למה איתנו?

ידע וניסיון רב בליווי גרעינים וקהילות מעורבות בתהליכי הקמה, משלב הגרעין הראשוני ועד ההקמה בפועל
ייצוג בפני גורמים שונים – תנועות מיישבות, קרנות, רשויות וארגוני גג
ליווי מקצועי בבניית תשתית קהילתית, בהתאמה לצרכים ולאתגרים
הדרך להתחבר לרעיון ולהיות חלק מהעשייה, היא להתרשת ולהיות חלק מרשת הקהילות המעורבות

ליווי לרשויות וארגונים

רשויות מקומיות רבות, מתמודדות עם אתגרי הקיטוב והמגזריות ועם השלכותיהם – ניכור, עזיבת תושבים, מאבקי כוח, חוסר אמון והקפאת תהליכי צמיחה דמוגרפיים. אתגרים אלו משפיעים על איכות חיי התושבים בקהילה או בשכונה ועל יכולתה של הרשות לקדם תהליכי פיתוח וצמיחה.

האתגרים שלכם, המומחיות שלנו

רשת קהילות מיתרים, הינה ארגון רעיוני ומקצועי, המתמחה בליווי תהליכי פיתוח קהילתי, במטרה לחזק את החוסן והלכידות בקהילות, בשכונות ובמרחבי חיים משותפים לדתיים, מסורתיים וחילונים.

כבר יותר מעשור שאנחנו ממוקדים בעשייה בקהילות מעורבות על הרצף הדתי חילוני, מובילים תהליכים, יוצרים חיבורים ומצמיחים קהילות

עם מי אנחנו עובדים?

רשויות מקומיות – בעלי תפקידים במחלקות פיתוח קהילתי \ תכנון אסטרטגי \ שירותים חברתיים
קהילות ושכונות – הנהגות ובעלי תפקידים

למה איתנו?

  • קהילתיות מעורבת זו המומחיות שלנו
  • ליווי מקצועי ממוקד בהתאמה לצרכים
  • ידע עדכני מ’השטח’ ומגוון כלים מקצועיים
  • צוות מקצועי מיומן ובעל ניסיון רב

שאלות ותשובות

אנחנו ברשת הקהילות המעורבות עסוקים לא מעט ברישות בין הקהילות המעורבות בישראל. רשת של קהילות מאפשרת, מצד אחד מינוף ציבורי משמעותי יותר ומצד שני שיתוף ידע ולמידה הדדית, כמו גם איגום משאבים וכוחות להנעת תהליכים משותפים בנושאים כגון – חינוך משלב, גיוס משאבים לקהילות, פיתוח תרבות, מנגנוני קליטה ועוד.

המפגש עם השונה מעורר חששות וגורם לשינוי והתפתחות אצל מבוגרים כמו גם אצל ילדים. בקהילות הקיימות כבר 40 שנה, ניתן לראות כי פעמים רבות ישמרו הילדים בבגרותם על זהות הבית בו גדלו, ללא התפיסה המגזרית המאפיינת את כלל החברה הישראלית. לאורך השנים אנחנו רואים כי ילדים אשר גדלים בקהילות מעורבות, עסוקים יותר בזהות שלהם, מפתחים יכולות של סובלנות והכלה, פתיחות ויכולת עמידה בשינויים כמו גם ערכים של אחדות וקבלה.

במקומות רבים בארץ, בערים ובישובים כפריים, קמות שכונות חדשות בעלות אופי מעורב לדתיים, מסורתיים וחילוניים. אנחנו ברשת הקהילות, נותנים מענה לשינויים בחברה בישראל. אנחנו מלווים תהליכים בכל מקום ומרחב בו יש צורך בפיתוח כלים ונורמות לחיים משותפים טובים ומיטיבים.

הפתרון צריך להיבנות באמצעות שיחות משותפות, בירור הצרכים השונים ומיפוי הזהויות השונות. כדאי מאוד להוסיף על זה, לימוד משותף של נושא הכשרות והמגבלות הקיימות (אפשר גם בעזרת רב המקובל על הקהילה).

חשוב ליצור דיאלוג פתוח המאפשר הקשבה עמוקה לצרכים האחד של השני, תוך בירור הסוגיות המהותיות – מהן המגבלות של שומרי הכשרות? האם קיים שוני בתוך טווח שומרי הכשרות? מה הצרכים של אלו שאינם שומרי כשרות? רק בהקשבה ורק ביחד אפשר להגיע לפתרונות משותפים.

הנה כמה דוגמאות לפתרונות מקהילות רשת מיתרים:

הקצאת מרחב בישול קהילתי-ציבורי כשר שבו ניתן לבשל ביחד.

כל אחד מבשל בביתו, ובאירוע עצמו פותחים שני שולחנות – האחד מוצהר ככשר והשני – לא.
מטבחים פרטיים כשרים עומדים לרשות המשפחות שמטבחן אינו כשר, לצורך בישול למרחב הציבורי
כל אחד מבשל בביתו, ומציין ליד התבשיל אם כשר או לא/שם המשפחה של מי שהכין את התבשיל.

משפחות שמעוניינות להכשיר את המטבח שלהם – מקבלות הדרכה אישית.

רכישת כלי בישול/אפייה כשרים שיאפשרו שימוש בהם לצורך אירועים קהילתיים, תוך הדרכה והכשרת תנור/כיריים במידת הצורך.

כל האוכל במרחב המשותף קנוי וכשר.

כל יישוב מעורב צריך לפתח מנגנון קבלת החלטות ולמצוא פתרונות שיביאו לידי ביטוי את הזהויות השונות בקהילה ואת הקולות השונים המרכיבים אותה.אין החלטה חד משמעית בדבר נסיעה/ אי נסיעה ביישוב מעורב בשבת. כל יישוב מגדיר לעצמו באמצעות המנגנונים הקהילתיים שנבנים יחד, את מערך החוקים המקובל עליו, כולל התייחסות למרחב הציבורי בשבת. העיקר אינו ההחלטה עצמה, אלא הדרך שמובילה לקבלת ההחלטה. רק על ידי שיחות משותפות, שבהן מבררים את הציפיות השונות מהשבת ביישוב, ניתן להגיע לפתרון שהקהילה תוכל לחיות אתה בשלום לאורך זמן.

בפועל, במרבית היישובים המעורבים הקיימים כיום, מתאפשרת נסיעה בשבת, לעתים – באזורים או בזמנים מוגבלים.

אירועי תרבות סביב המכנה המשותף הגבוה מאתגרים כל קהילה מעורבת. האתגר הפשוט יותר, הוא להתייחס לזמנים ולתכנים שאינם “תפוסים” ע”י דתיים או חילונים בקהילה, לדוג’ עשיית חסד משותפת, קבלות שבת משותפות, או ערבים טרום חגים.

אבל, אם רוצים להתקדם ולהתייחס יחד לזמנים היהודיים והישראליים, יש להניח מצד אחד, שלא כולם ירגישו בנוח לאורך כל האירוע ומצד שני חשוב לוודא שכל אחד מרגיש בבית, בחלק מסוים של האירוע. גם אם אין אפשרות לתת תחושת בית מלאה לכל אחת מן הזהויות לאורך כל האירוע המשותף, חשוב שכל זהות תרגיש שהיא מיוצגת מחד ואיננה נשללת מאידך.

ההמלצה שלנו היא להקים צוות מוביל לאירוע, צוות שבו מיוצגות הזהויות השונות וביחד מרכיבים אירוע משותף.

מניסיוננו קהילה לצד מרכז חינוכי, מחזקת את המרכז החינוכי המשלב ועוזרת לו לשגשג. הקהילה היא משאב לבית הספר והיא מרחיבה את המשמעות, המוטיבציה והסיבות לשמן הוקם המרכז החינוכי המשותף. הקהילה תומכת ועוטפת את המרכז החינוכי, היא מזכירה לבית הספר את סוגיות ושאלות הבסיס ומחזיקה את השיח המשלב. העיסוק בקהילה מתמקד בחזון, באמנה, בקווי היסוד, בתרבות ובשיח המשלב.

אנחנו מלווים קהילות מעורבות עירוניות וכפריות, קהילות צעירות וותיקות. קהילות מלכתחילה וקהילות בדיעבד. מטבע הדברים, קהילה וותיקה שהולכת וגדלה עם השנים, מתרחבת ונוצרים בה תתי קהילות, על פי גיל, אזור גיאוגרפי, תחומי עניין וכד’. אנחנו מלווים גם את תתי הקהילות כל אחת עם אופייה ומגוון עיסוקיה, תוך הסתכלות כוללת של המרחב בו כלל הקהילה צומחת.

קונפליקטים (במובן החיובי של המילה) ומחלוקות הם חלק בלתי נפרד, מחוויית החיים בקהילה מרובת זהויות על הרצף הדתי-חילוני ועלינו לקבל ולהסכים לחיות איתם, מתוך הבנה שהם מבטאים את הקול החי והמתפתח של הקהילה.

חשוב שנקבל שלא את כל הקונפליקטים נצליח לפתור, אבל ניתן לנהל אותם ולצמוח מתוכם. כדי לנהל קונפליקט, כדאי להגיע למצב בו נוכל למקד את מהות הקונפליקט. עלינו להבין לעומק מה יושב בבסיסו ומתוך כך לדון בו באופן הרחב ביותר. עלינו לשתף מגוון רחב של קולות קהילתיים, שיציגו עמדות שונות. צריכה להיות הסכמה של כל הצדדים בצורך בפתרון משותף, שבבסיסו הכרה בצורך של כל פרט וקבוצה ומציאת מכנה משותף רחב.

בדרך כלל דיון קהילתי שכזה מצריך עבודה אינטנסיבית משותפת, לטווח זמן מוגדר מראש, רצוי שתהליך כזה יעשה עם ליווי חיצוני מקצועי של צוות קהילות מיתרים.

החיים בקהילה מעורבת מבוססים על הצורך ביצירת אמנת חיים מאפשרת ומשותפת. לכל אחת מקבוצות הזהות צריכה להיות אפשרות לשמור על “הקווים האדומים” שלה ועל הערכים הבסיסיים שלה בתוך הקהילה.

במקרה של חוסר איזון בין דתיים וחילונים בקהילה, עלינו לשאול מספר שאלות חשובות: האם הקהילה מעוניינת בשמירה על מגוון הזהויות? האם הקהילה נותנת מקום לזהויות השונות? האם “הדתי” ו”החילוני” מקבלים מענה בסיסי לזהותם?

בהמשך, עלינו לברר את הסיבות לחוסר האיזון ובהתאם לכך, לחפש את הקהלים שפחות מושפעים מהם. עלינו לחשוב כיצד מגיעים אליהם ולמצוא את הערכים שהקהילה יכולה לספק כדי ‘למשוך’ אותם וליצור איזון בין דתיים לחילונים.

עד כאן הכנו את הכלי לעידוד הגירה וקליטה המשמרת את האיזון הקהילתי. אם רוצים בפועל לעודד הגירה מזהות ספציפית, יש לעשות פרסום ושיווק מושכל לקהל היעד הנכון.