בתי הספר היסודיים של רשת מיתרים
למידע על תכניות
מיתרים בגפ"ן
לספרייה החינוכית
לבית הספר היסודי
בבתי הספר היסודיים של מיתרים כ- 50 בתי ספר הפרוסים מרמת הגולן ועד הנגב.
בית הספר המשלב מייצר מרחב חינוכי המאפשר לתלמידים לממש את חירותם האוטונומית ולעצב את זהותם תוך בירור ולימוד, דיאלוג והקשבה. מרחב החינוך המשלב מתבסס על עקרונות פדגוגיים שנוסחו ופותחו לכדי כלים מעשיים ייחודיים שמטרתם לעודד תפיסות עולם מורכבות ומיומנויות מסדר חשיבה גבוה (על עקרונות הפדגוגיה המשלבת ניתן לקרוא עוד: קישור לחינוך למורכבות)
ישנם מודלים שונים לבתי הספר המשלבים, כשכולם נעים ברצף שבין "חיזוק זהות מבית" – בירור זהות עצמי ומשפחתי ליצירת המרחב המשותף: דתיים-חילונים ומסורתיים לומדים ביחד. התשתית המבססת את הלימוד בבית הספר המשלב היא ארון הספרים היהודי-ישראלי לגווניו; אתוס משותף הנושא ריבוי קולות.
מעטפת הליווי הניתנת לבתי הספר היסודיים כוללת אלמנטים שונים המרכיבים יחד תמונה הוליסטית של חינוך משלב לגילאי היסודי לצוות החינוכי, להורים ולילדים.
חומרי למידה
חומרי למידה מסקרנים, חוויתיים, תואמים את תכנית הלימודים של משרד החינוך ומוסיפים עליה התאמות הנדרשות לבית הספר המשלב חומרי הלמידה של מיתרים לבתי הספר היסודיים סובבים סביב מעגל השנה ומקצועות הזהות-יהדות. חומרי הלמידה כוללים תכניות לימודים מלאות, מערכי שיעור והצעות לפעילויות חברתיות-ערכיות, חומרים מתוקשבים וכן חומרי עזר: לוחות שנה, צירי זמן ועוד.
סיוע בהקמת בתי ספר משלבים/הכרה בבתי ספר קיימים כמשלבים
מיתרים מסייעת בהקמת בתי ספר ובתהליכי הכרה של בתי ספר קיימים כמשלבים. הסיוע בהקמה בא לידי ביטוי בחוגי בית וליווי קהילת ההורים, ליווי פדגוגי, עבודה מול הרשות המקומית ומשרד החינוך.
בירור חזון ובירור מודל שילוב בית ספרי
ישנם מודלים שונים לפעילות בית ספר משלב. אנו מאמינים באוטונומיה ובייחודיות של כל מסגרת חינוכית ובשל כך "מיתרים" מסייעת לגורמים השונים בבירור הסוגיות השונות הרלוונטיות לבית הספר ובגיבוש תהליך בחירה במודל שילוב המתאים לתפיסת קהילת ההורים, הצוות החינוכי, הרשות המקומית ומשרד החינוך.
פיתוח מקצועי
פדגוגיה משלבת היא שפה. לרשת "מיתרים" מערך פיתוח מקצועי המותאם לבתי הספר היסודיים ומוכר על ידי משרד החינוך. הפיתוח המקצועי של "מיתרים" ניתן כליווי שוטף, בהשתלמויות ארציות ובהשתלמויות מוסדיות (על פי מודולות משתנות בתיאום מראש).
ליווי שוטף
"מיתרים" מלווה את בית הספר המשלב באופן צמוד. הליווי כולל מנחה פדגוגי ומלווה בית ספרי המלווים את בית הספר באופן קבוע ורציף המאפשר תכנון תכניות עבודה ארוכות טווח, הובלת תהליכים והטמעתם, פיתוח פרוייקטים ייחודיים ועוד.
חינוך בונה קהילה
קהילה בונה חינוך - "מיתרים" מסייעת בפיתוח מערכת הוליסטית חינוכית וקהילתית הפועלות יחדיו על מנת לאפשר מרחב חיים המדבר את עקרונות החיים המשותפים בבית הספר, בבית ובחיים הקהילתיים.
ההשתלמויות שלנו
השתלמות מוסדית
- נושא: חינוך משלב (בתיאום עם בית הספר)
- היקף: 30 ש"ש
- אופן הלמידה: פיזי + מקוון א-סינכרוני
ניתן לייצר השתלמות בהיקף שעות אחר, בהתאם למודולות השונות של הפיתוח המקצועי.
יום עיון ארצי לצוותים חינוכיים
- נושא: משתנה
- היקף: 4-6 ש"ש
- אופן למידה: פיזי
(מתקיים אחת לשנה, יכול להיות מוכר לגמול במסגרת השתלמות גמישה)
תוכניות ומיזמים
שבילי בגרות: תכנית בת מצווה
חממת יוזמות חינוכיות
האריכי מיתרייך
שאלות ותשובות
למה דווקא חינוך משלב?
החברה הישראלית נמצאת כבר שנים רבות במשבר חברתי עמוק. אנחנו מאמינים שהחיים המשותפים בקהילה ובמסגרות החינוך הם פתרון העומק לקיטוב החברתי ולניכור שקיים בין חלקי החברה. היות ואנו מאמינים בתהליכי עומק וברצף של חיים ולימוד, אנו מאמינים שהמבנה הנכון ביותר לאיחוי השסע החברתי הוא במסגרת קהילה ומסגרת חינוכית שנותנות מעטפת כוללת. יחד עם זאת, אנו מבינים שישנם מקרים שבהם לא ניתן להשלים את כל הרצף שבין החינוך והקהילה. ולכן בכל מקום אנו תופרים את המבנה הייחודי שבין מסגרות החינוך מהגיל הרך ועד לקהילה החיים, באופן שימצה כמה שניתן את החיים המשותפים יחד.
האם זה לא מבלבל את הילדים?
אנו מאמינים שבכל מפגש בין זהויות יש להעמיק בראש ובראשונה בזהות מבית ובזהות העצמית של השותפים לדרך. לכן, במיתרים אנו שמים דגש נרחב על העמקת הזהות של הזהויות השונות, בגן, בבית הספר ובקהילה, ורק מתוך חידוד וחיזוק הזהות העצמית, שמעודדת תחושת ביטחון ושייכות, ניגשים גם למפגש עם הזהות השונה והאחרת.
כחלק מהתפיסה הפדגוגית שלנו אנו מבקשים לשלוח את התלמידים והתלמידות פעם אחר פעם לפגוש את הדור המבוגר: את ההורים, את סבא וסבתא – ולשמוע מהם על שורשי המשפחה, המנהגים, המסורות, הדעות והמעדות – ומתוך כך להצמיח את זהותם האותנטית.
לצד זה אנו מאמינים שילדים הגדלים בעולם מורכב צריכים לפתח את היכולת להתמודד ולהכיל מורכבות. דבר זה מתאפשר כאשר קיים מפגש עם מורכבות והתמודדות טבעית ויומיומית במפגש עם השונה, מתוך כבוד וסובלנות אליו.
איך מתמודדים עם הבדלי השקפות עולם בקרב קהילת ההורים ותלמידי בית הספר?
במסגרות החינוך ובקהילות המלווים על ידי מיתרים ישנו עיסוק נרחב בהבדלי ההשקפות. אנחנו לא מאמינים שצריך להתעלם מהם. ומאמינים שכשאר בונים אמון, יוצרים כללי שיח, ומאפשרים לכלל הקולות להישמע – ניתן להפוך את המחלוקת מאיום וקונפליקט למקור לצמיחה והתחדשות. יחד עם זאת, חשוב להבהיר שכחלק מבניית האמון אנחנו לא עסוקים רק בקונפליקט ובפערים, אלא מייצרים זירה רחבה של חיים משותפים שיש בהם תרבות משותפת, עשייה משותפת, חברות אמתית, שכל אלו מאפשרות גם כן את העיסוק בקונפליקטים ממקום בונה ולא מפרק.
כיצד מבטיחים מענה לכל הזהויות?
לאורך השנים פיתחנו ברשת מיתרים כלים ופדגוגיה ייחודית וכן חומרי לימוד רבים שנועדו לתת מענה בדיוק לצורך הזה. הכלים, והפדגוגיה, כמו גם תכני הלימוד, נועדו להעצים את העמקת הזהות של כל אחד ואחת, באמצעות חשיפה למגוון מקורות ומגוון קולות, הנותנים הד לעמדות, לאמונות ולאורחות החיים השונים של התלמידים והתלמידות בכיתה, ומתוך כך להצמיח גם תרבות משותפת, שבה המחלוקת היא חלק מתרבות החיים המשותפת.
התכנים שלנו עשירים במקורות מהתרבות היהודית-ישראלית ומארון הספרים היהודי-ישראלי לגווניו ובצד זה כמובן גם לתכנים וערכים אוניברסליים. אנו מעודדים את התלמידים והתלמידות להעמיק בהם, כדי לגבש את זהותם. תהא אשר תהא.
בנוסף אנו מקיימים ערבי שיח של קהילת ההורים, על מנת להבין את הצרכים של כלל הקהילה. פועלים ליצירת חזון בית ספרי ואמנה בית ספרית הנוגעת באורחות החיים המגוונים, ותופרים את החליפה המתאימה לקהילה או לבית הספר בהתאם לאופיה ולמגוון שבה.
מה תפקיד המשפחה בתהליך החינוכי?
ברשת מיתרים אנו מאמינים שהחינוך הזהותי מתחיל בבית. ובכדי ליצור מפגש בין זהויות, חייבים בראש ובראשונה להעמיק את הזהות מבית. לכן ברשת במיתרים, הקשר בין בית-ספר לבין הבית מהווה נדבך מהותי בפיתוח זהות אותנטית ועמוקה. המשולש החינוכי מורה-הורה-ילד הינו עוגן משמעותי בכל צומת של שאלות זהות. דיאלוג מתמיד זה מעשיר את השיח החינוכי ומאפשר לכל תלמיד לבסס את זהותו האישית על אדני המורשת של משפחתו וקהילתו.
כיצד מיתרים פועלים בבתי הספר?
אנו מאמינים שלכל בית ספר וקהילה יש את הסיפור הייחודי שלהם. ולכן, אנחנו בונים יחד עם הצוות המוביל של בית הספר את החליפה המתאימה לבית הספר, המורכבת מתכנית הלימודים בנושא הזהות, הכשרת הצוות, תכנית שנתית וכדומה.
הלכה למעשה, כל מוסד חינוכי ברשת זוכה לליווי מקצועי צמוד הכולל הנחיית מורים סדירה, ימי עיון והשתלמויות לצוותי הוראה וניהול, מפגשי מנהלים רשתיים וגישה לאתר מיתרים הכוללת תוכנית לימודים ספירלית. מערך התמיכה המקצועי מבטיח שהחזון החינוכי המשלב מיושם באופן מיטבי, תוך שמירה על הייחודיות של כל קהילה.
האם יש גמישות בדרך היישום בין המוסדות השונים?
בהחלט! כל בית ספר וקהילה במיתרים הם בעלי מאפיינים ייחודיים. אנו מאמינים באוטונומיה ובהתאמת המודל החינוכי לצרכי כל קהילה וקהילה, תוך שמירה על עקרונות הליבה של חינוך משלב והענקת כלים מקצועיים לצוותי החינוך.
מה לומדים במוסדות המלווים על ידי רשת מיתרים?
בתכניות הלימודים שלנו אנו שמים דגש על היכרות עם ארון הספרים היהודי: החל מהתנ"ך ועד להגות ציונית בת זמננו. בהתאם לגיל ובהתאם לאוכלוסייה מורכבת תכנית לימודים בית ספרית המבוססת על התוכן הרחב שפותח ברשת מיתרים. התכנים הנלמדים כוללים:תנ"ך, תרבות יהודית-ישראלית, הגות עכשווית, ציונות, הלכה ומסורת, מחשבת ישראל ועוד. בכלל הנושאים – גם אלו שהם מקצועות חובה במערכת החינוך כדוגמת תנ"ך, ישנם את התכניים הייעודים והפדגוגיה המיתרימית שמאפשרת ללמידה להיות למידה שמקדמת את פיתוח הסובלנות והדיאלוג, בצד העמקת הזהות.
איך החינוך המשלב תורם לעתיד מדינת ישראל?
העתיד של מדינת ישראל תלוי ביכולתנו לבנות סיפור משותף: יהודי, ציוני ודמוקרטי. רשת מיתרים בונה חברה מלוכדת שלמרות ההבדלים יודעת שהיא נושאת את הסיפור הישראלי המשותף.